Som nogen sikkert kan huske, var jeg med på inaugural afgangen til Seoul. Jeg kom hjem for et par uger siden, men af forskellige grunde har jeg ikke haft mulighed for at berette om turen før nu. Bortset fra eventet ved gaten, og den obligatoriske flyvask ved ankomst, var flyrejsen ret ordinær incl. de sædvanlige problemer. Seoul derimod var noget anderledes end forventet. Det minder mere om Tokyo end Bangkok, incl. pris niveau. Ting man skal være opmærksom på. Elektronisk ankomst formular: Man kan med fordel udfylde den elektroniske ankomst formular inden afgang, så tager det kun 5 min. + kø at komme gennem immigration. Den fungerede dog ikke helt optimalt, da SAS afgangen ikke var lagt ind, så man kunne ikke vælge den med dropdown. Men man kunne manuelt udfylde de informationer, som ellers vil blive udfyld automatisk. Det var SAS dog ikke klar over. Telefoni og data: Syd Korea er ikke med i TDC's world roaming pakke, så inden for få min. efter jeg havde slået flightmode fra på min telefon, ramt jeg mit saldomax. På det tidspunkt var der brugt for ca. 300 kr. data uden at jeg havde brugt min tlf. Data koster hos TDC 115 kr. pr. MB og opkald 24 kr. pr. min. Så pas på. Et sim kort fra et lokalt tele selskab koster ca. 200 kr. for 1 mdr. og indeholder fri tale og 10GB data. Det tager dog ca. 1/2 at bliver registret, og man skal huske at medbringe sit pas, og det er ikke alle teleshops, som vil sælge dem, men det skyldes manglende engelsk kundskaber hos sælgerne. Offentlig transport: Offentlig transport i Seoul, er billig, og Seoul har et rimeligt godt netværk af undergrundsbane, metro og andre lokal jernbane forbindelser. Man kan bruge dem alle ved at købe en enkelt billet til ca. 2000 KRW (ca. 10 DKK.), og det selvom rejsen vare halvanden time, og med flere skifte undervejs. Enkelte linier kræver dog et tillæg. F.eks. vil en enkelt billet fra mit hotel til lufthavnen, koste ca. 7.000 KRW. Når man køber en enkelt billet, får man et plastik kort som vi kender det fra rejsekortet. Det er imidlertid et engangs kort med et depositum på 500 KRW. Dem får man retur, når man aflever kortet i en automat på stationen efter endt rejse. Alternativt kan man købe et T-money kort, som svare lidt til vores rejsekort. Her er der 100 KRW rabat pr. rejse, samt rabatter på de linier som kræver tillæg. Den bedste løsning IMHO er dog et Climat Card. Her køber man først kortet for ca. 3.000 KRW og derefter vælger man hvor mange dage det skal gælde. Man kan vælge 1, 2, 3, 5, 7 eller 30 dage. De koster henholdsvis 5.000, 8.000, 10.000, 15.000 20.000 eller 62.000 KRW. Fordelen er at man kan rejse ligeså meget man vil i de dage, som kortet gælder, og flere af de linier som ellers kræver tillæg er inkluderet, så længe rejsen er væk fra Seoul. Ind mod Seoul, gælder kortet ikke på de linier som kræver tillæg ved enkelt billet eller T-money. F.eks. kunne jeg bruge kortet uden tillæg fra mit hotel syd for Seoul til ICN lufthavnen, ved at skifte fra Metro til AREX airport express på GMP airport station. Særheder: Generelt er Seoul MEGET gennem digitaliseret, og der er fleres stedder hvor der ikke modtages kontanter. Billet automaterne i Metroen/undergrundsbanen, er dog undtagelsen. De modtager KUN kontanter, incl. når man skal lave top up på sit T-money kort eller Climate Card, og så modtager de ikke 50.000 KRW eller større sedler. Informations systemerne på perronene i metroen og undergrundsbanen, er ret smart. De har næsten altid en grafisk visning af togenes aktuelle placering i forhold til de 3-5 forgående stationer. Lang de fleste skærme er moderne fladskærme, som max er et par år gamle, men på en enkelt station (kan desværre ikke huske navnet), havde de fortsat de gamle mekaniske "skærme", hvor det mekanisk er et tog som flytter sig. Stortset alle varianter af den teknologiske udvikling var repræsenteret på et eller flere stationer, incl. de orange skærme som os oldinger kan huske fra regnecentralens Picolo og Picoline computer. Fælles for dem alle er imidlertid at layoutet ikke har ændret sig. Kun teknologien som præsenter informationerne har. I nogle metro tog bliver der kostant vist forskellige sikkerheds videoer m.m. En af dem er med 2 kvinder som har næsen dybt begravet i deres mobil telefoner, og derfor vader ind i hinanden. Den ene har udover mobil telefonen, også en drink i hånden. Der sker ikke noget da de støder sammen, men efterfølgende tænker hende med drinken over hvad der skete. Og her kommer så 1.000 kr. spørgsmålet. Putter hun telefonen i lommen, eller smider hun drinken væk? Hvis i gætter på det sidste har i ret. Det er åbenbart kun et problem at man stødder sammen hvis man også har en drink i hånden. De andre er meget pædagoiske om hvad man gør i tilfælde af brand, hvordan man evakuer et tog etc. Meget lig SAS's sikkerhedsvideoer før afgang. Den største forskel er nok at man i metroen ikke er tvunget til at se dem. ICN airport: ICN ligner enhver anden moderne asiatisk lufthavn. Største forskel, er at den er STOR. Så stor at de har de har selvkørende person transporter som kan bringe en fra den centrale del af terminalen, og ud til enden af de 2 primære fingre. At gå strækket, tager nemt 30 min. SAS er endnu ikke helt på plads i lufthavnen. F.eks. findes de ikke på selfservice kiosk standerne, hvor man ellers finder KoreanAir, AirFrance m.fl. Der er heller ingen info om hvornår SAS check-in åbner. Der er ingen business eller SkyPriority security check, men da jeg ankom til lufthavnen omkring kl. 17:30 var den, overraskende nok, temmelig menneske tom, så det tog kun 10 min. at komme gennem security og pas kontrollen. Sjovt nok har ICN de moderne 3D scanner, men væske og computer skal alligevel fortsat op af tasken. En lille koriositet er at priserne i taxfree er i $ USD. Jvf. SAS har vi ikke lounge adgang i lufthavnen. Der var dog ikke noget problem i at komme ind i Korean Air loungesne. De har en større lounge centralt i terminalen, som mindre lounges i enderne af de 2 primære fingre. Den centrale lounge er støjende, kringlet indrettet, og med udsigt til taget på den forretning som ligger lige foran loungen. Den mindre lounges er fredelige og nemmer at finde rundt i, samt har bedre udsigt. Udvalget af mad og drikke er stortset det samme i dem alle. Der er noget for enhver smag, med forskellige asiatiske retter, pizza slices, pasta retter m.m. Ikke helt på højde med Thai og Singapore airlines loungesne, men tæt på. Håber i kan bruge ovenstående, hvis i skulle komme forbi Seoul.
Tak for gode input. Enig, her er billig transport. Metroen kører til midnat. Som i præcis midnat. De stopper på den station, de rammer kl 00.00 og så er det ud...men Uber virker også perfekt i Seoul. SAS flyene er loaded i E-arrival.card nu. Men vi stod i kø i 20-30 min alligevel, men det afhænger nok lidt af load i ankomster. Vi købte Discover Seoul Pass. Det kræver usædvanligt gode app skills og voodoo at få aktiveret og brugt. Måtte forbi turist info for at få hjælp af 4 meget rare medarbejdere. Vi valgte det kort, der hedder Pick3 mobile, så e-sim m fri data var gratis i 5 dage. De skriver det virker til lufthavnsbusser, men ikke til alle, så tjek før du køber. (Virker kun til lufthavnsbusser der starter med 67) Seoul er virkelig et besøg værd! I morgen tager vi KTX tog til Busan og derefter med Korean Air til Jeju.