SAS langruter

Poster i 'INSIDEFLYER DK - LOUNGE' oprettet af Kenneth K, 11/4/25.

1. Kenneth K

Kenneth K SAS LTD, Hyatt Globalist og ikke meget andet

Beskeder:
    1,247
    "Synes godt om" modtaget:
    4,834
    Point:
    113
    Kan desværre ikke læse artiklen da den er bag paywall.
    Men, er der virkelig så lidt belægning på ruterne til for eksempel USA at SAS måske overvejer at ændre rutenettet og hvilke byer/lande vil så kunne komme i betragtning?
    Er den nye rute til Seattle måske i fare for at skulle lukke inden den er startet, for det er ikke meget publicity den får hos SAS.
    https://www.berlingske.dk/virksomhe...kaos-udfordrer-sas-lange-ruter-kigger-mod-nye

Erwin Lansing, T4L, PENSIONISTEN og 1 anden person "Synes godt om dette".
  2. Offlyer

Offlyer SK937 is back :-)

Beskeder:
    1,422
    4,680
    Point:
    113
    Der er ikke meger nyt under solen - og er lidt en gentagelse af hvad Anko sagde på Diamond event. Går mest på skiftet til SkyTeam. Og så at usikkerheden som den lille mand i det hvide hus giver med alle sine vildfarelser (mine formuleringer). Omkring langruterne står der specifikt:

“Han siger, at SAS nøje overvåger situationen i USA, men at handelskrigen endnu ikke har fået passagererne til at aflyse rejser til landet i et omfang, som SAS for alvor kan aflæse i tallene. Selskabet fastholder derfor blandt andet planerne om en ny rute til Seattle senere på året.”

Jeblin, T4L, Henry og 2 andre "Synes godt om" dette.
  3. Kenneth K

Beskeder:
    1,247
    4,834
    Point:
    113
    Tak, syntes heller ikke jeg kan bemærke nogen nedgang i PAX de par gange jeg har rejst til SFO i år, tager derover igen om 3 uger så er det spændende at se om det holder ved.

Jeblin, T4L, Henry og 1 anden person "Synes godt om dette".
  4. PENSIONISTEN

PENSIONISTEN SK/LTG - LH/Senator - TG/Royal Gold

Beskeder:
    1,664
    7,016
    Point:
    113
    Jeg checkede Sk935/Sk931/Sk925 i søndags en time før afgang på Expertflyer - ikke et eneste ledigt seat på nogen af afgangene på alle klasser, så endnu kører de åbenbart med en tilfredsstillende belægning.

Senest redigeret: 11/4/25
    T4L, Kenneth K og Henry "Synes godt om dette"
  5. frank123

frank123 VIP medlem

Beskeder:
    180
    398
    Point:
    63
    Jeg må indrømme at jeg har svært ved at gennemskue hvad der forgår. På den eneside reducer eller dropper SAS den ene destination efter den anden i Kina og resten af Asien, men samtdig øger de asiasiske og særligt de kinesiske flyselskaber antallet af rotationer og kapasistet mod Europa.
    Jeg tror også at mere at det handler om at tilpasse SAS til AirFrance og Skyteam, fremfor reelt ændret rejse mønster.

Henry "Synes godt om" dette.
  6. Offlyer

Beskeder:
    1,422
    4,680
    Point:
    113
    Af en eller anden mærkelig grund tillader EU fly der overflyver russisk luftrum at lande = de kinesiske selskaber har en gigantisk konkurrencefordel. De fleste (hvis ikke alle) har reduceret på Kina siden corona - og Putins krig startede.

Kenneth K, Jeblin og Henry "Synes godt om dette"
  7. frank123

frank123 VIP medlem

Beskeder:
    180
    398
    Point:
    63
    Jeg er godt klar over at kinesiske flyselskaber har lov til at flyve over Rusland, mens EU flyselskaber ikke har lov til dette. Det kan dog ikke være hele forklaringen. Derudover har flere EU flyselskaber godt nok reduceret på Kina, men der er INGEN som har skåret ligeså hårdt ned som SAS. Langt de fleste flyver igen næsten samme program som før corona.

8. Henry

Henry VIP medlem

Beskeder:
    6,754
    13,451
    Point:
    113
    Hvis der havde været kunder nok, så havde SAS også betjent ruterne. Så jeg er ret sikker på, at det er en kombination af:
    • Længere rejsetid, som giver
      • Flere omkostninger til brændstof
      • Flere omkostninger til personale
      • Mindre attraktive ruter for kunderne
    • Højere billetpriser
    Alt i alt gør det SAS mindre attraktiv. Dertil kommer, at flyene måske kan give en bedre indtjening på andre interkontinentale ruter. Det ved jeg dog ikke nok om.

Kenneth K og PENSIONISTEN "Synes godt om" dette.
  9. Offlyer

Beskeder:
    1,422
    4,680
    Point:
    113
    Det er simpelthen ikke korrekt.
    BA har eksempelvis helt fjernet Beijing fra deres rutenet, Hong Kong er nede på en daglig (hvor det før var 2-3) og Shanghai er nu daglig - men har været nede på 3 ugentlige. Ligeledes har Lufthansa fjernet deres Beijing rute fra Frankfurt. Virgin Atlantic har gjort det samme (fra LHR). EU åbner døren på vid gab for kinesiske selskaber - mens de Europæiske har en ulige konkurrence.

Senest redigeret: 12/4/25
    Jeblin, Kenneth K og Henry "Synes godt om dette"
  10. Offlyer

Beskeder:
    1,422
    4,680
    Point:
    113
    Og så noterer jeg mig lige at ved overgangen til vinterprogrammet, så er Seattle ruten fjernet. Var der noget jeg missede i annonceringen - er det kun en sommerrute? Tror pokker det er svært at finde bonusbilletter til marts '26 :)

frank123, Kenneth K og Henry "Synes godt om dette"
  11. Offlyer

Beskeder:
    1,422
    4,680
    Point:
    113
    Og nu bliver det jo helt grotesk - SAS nedlægger PVG og China Eastern startet op (bl.a. fordi de kan flyve hen over Putinstan

Jeblin, Henry og Kenneth K "Synes godt om dette"
  12. frank123

frank123 VIP medlem

Beskeder:
    180
    398
    Point:
    63
    Jeg er ikke uenig i at det er del af forklaring på at SAS stortset ikke længere flyver til asien, men det er næppe hele forklaringen. Jeg er ret sikker på at skiftet til SkyTeam og Anko's drøm om at flyve til sydamerika også har en hel del at sige. Dertil kommer også at SAS har skåret kraftigt ned på deres fly flåde i forbindelse med deres rekonstruktion. Før corona var de godt igang med at udvide deres fly flåde og var oppe på tæt på 180 fly da corona ramte, herunder 20 longhaul fly. I dag har de omkring 140 fly, heraf er 15 longhaul fly. Det betyder selvfølgelig at de ikke kan flyve ligeså meget som før corona, hvor de iøvrigt tjente gode penge.

Henry, Jeblin og Offlyer "Synes godt om dette"
  13. frank123

frank123 VIP medlem

Beskeder:
    180
    398
    Point:
    63
    Men SAS har helt fjernet Kina fra deres rutenet, og det selvom de før corona fløj dagligt til både Bejing, Shanghai og Hongkong, samt Tokyo, ligeledes daglig. Den eneste helårs rute til Asien er pt. Tokyo og det er med 4 ugentlige afgange i høj sæsonnen. Så jeg står fast på at ingen andre EU flyselskaber har skåret ligeså hårdt ned på Asien som SAS, og det skyldes ikke kun corona og krigen i Ukraine.

Henry og Offlyer "Synes godt om" dette.
  14. Kenneth K

Beskeder:
    1,247
    4,834
    Point:
    113
    Hmmm hvis de lukker PVG ned og Seattle kun vil være halvårlig (nok en test for at se om ruten er bæredygtig) så er der jo frigivet kapasitet og mon ikke så de måske åbner en ruten der krydser ækvator hvor der jo er sommer i vores vintertid.

15. Offlyer

Beskeder:
    1,422
    4,680
    Point:
    113
    CUN har før været nævnt. Forstår nok ikke helt hvorfor man vil dertil - andet end som evt springbrædt videre…

Erwin Lansing, Henry og Kenneth K "Synes godt om dette"
  16. frank123

frank123 VIP medlem

Beskeder:
    180
    398
    Point:
    63
    Det har været Anko's våde drøm siden han overtog roret i SAS. Det var en af de første destinationer han nævnte som mulige nye destinationer kort efter han var tiltrådt.

Offlyer og Henry "Synes godt om" dette.
  17. bertil storr

bertil storr VIP medlem

Beskeder:
    166
    395
    Point:
    63
    Jeg tror Mexico City er mere sandsynligt end Cancun, da det åbner op for et stort antal forbindelser videre med Aeromexico. Burde kunne drives hele året.

Ser også Nairobi som en oplagt (vinter)destination, hvis man samtidigt kan flyve videre med Kenya Airways. Mener også det er indenfor A321erens rækkevidde.

Erwin Lansing, Jeblin, Kenneth K og 1 anden person "Synes godt om dette".
  18. Kenneth K

Beskeder:
    1,247
    4,834
    Point:
    113
    Godt set med Mexico City!

19. frank123

frank123 VIP medlem

Beskeder:
    180
    398
    Point:
    63
    Det er lidt underligt at se den ene nyhed efter den anden med at rejser til USA styrkdykker, og så høre fra SAS at de ikke ser nogen nedgang. Mon ikke det mere skyldes at SAS allerede har baberet deres ruter til USA, samt at folk udover at droppe USA også fravælger Amerikanske flyselskaber og i steddet vælger Europæiske hvis de absolut skal afsted.

Kenneth K, Ulrik og Henry "Synes godt om dette"
  20. Henry

Henry VIP medlem

Beskeder:
    6,754
    13,451
    Point:
    113
    Det minder mig om dengang lokalavisen havde besøgt to jordbæravlere, der begge tilbød "pluk selv" efter en dårlig sommer. Den ene avler fortsatte med at klage. Der var næsten ingen bær på planterne. Den anden svarede, at der var naturligvis mange bær på deres planter.

Gæt selv, hvor folk tog hen for at købe jordbær.

Er det mon også noget af taktikken bagved flyselskabernes udmeldinger? At man ikke vil snakke markedet ned?

Kenneth K "Synes godt om" dette.

Del denne side