SAS: gratis ombooking 72 timer før

Poster i 'SAS | EUROBONUS' oprettet af Ncbj, 4/5/22.

1. Ncbj

Ncbj Aktivt medlem

Beskeder:
    69
    "Synes godt om" modtaget:
    213
    Point:
    33
    Ja, så skulle jeg bruge deres 72 timers feature. På hjemmesiden skriver de (jeg kunne kun finde en norsk og en engelsk udgave, men den danske må findes):
    • Rebooking is only allowed to and from the same destination as your original ticket.

• If you are changing your flight date or time, and the new ticket is more expensive than your original one you have to pay the fare difference.

• You can only rebook to a new flight 361 days ahead or according to availability.
    Da jeg først vil rejse til den pågældende destination om mere end et år, skulle jeg blot finde en billet en gang næste forår. Og så ændre endnu en gang, når vi kommer længere hen. Der står så, at hvis den nye billet er dyrere end den oprindelige, skal jeg betale differencen. Fint nok.

Jeg finder så nogle datoer på hjemmesiden, der giver en pris, der er lidt lavere end den oprindelige pris - begge SAS Go Smart. Af en eller anden grund kunne jeg ikke selv ændre, så jeg ringede til Kundeservice. Det måtte være en formsag at bytte over. Det kunne jeg godt, men så skulle jeg betale 2-300 kr. ekstra pr. billet. Forklaringen var, at der ikke fandtes en billet på min oprindelige bookingklasse, så jeg skulle købe en med en højere bookingklasse (w, k, l, q etc.). Og der var ingen billet med min bookingklasse, uanset hvornår jeg ville rejse det næste år ??!!?? Så jeg kunne ikke undgå at betale. Alt det med bookingklasser er sort snak for mig - og der står intet om det på hjemmesiden.

Kundeservicemedarbejderen var uhyre flink og imødekommende og brugte meget tid på min sag. På et tidspunkt talte hun med en kollega og ringede tilbage. "Problemet er løst: a) du kan annullere billetterne (nok ikke så attraktivt), b) du kan betale forskellen" !! At de ikke kunne finde skriftligt materiale, der underbyggede de for mig mystiske regler om bookingklasser, slog dem ikke rigtigt ud. "Hjemmesiden er jo nok skrevet lidt simpelt, så kunderne kan forstå det". Den lader vi lige stå lidt. Fik også at vide, at det havde jeg skrevet under på, da jeg købte billetten !!! På kvitteringen for købet er der alene en henvisning til almindelige regler for afbestilling og ombookning på hjemmesiden. Intet om bookingklasser.

Enden opnå det hele blev, at jeg måtte krybe til korset og betale. Bottom line er, at SAS, som jeg oplever det, opkræver skjulte gebyrer, som de ikke informerer om. Det ville være meget nemmere, hvis de blot opkrævede et fast fee for ombookning, og så tog udgangspunkt i de priser, vi som kunder kan se på hjemmesiden. Men så kan de naturligvis ikke reklamere for, at det er gratis - men det er det jo heller ikke. Men til gengæld ville det være gennemsigtigt.

Verden er ikke brudt sammen, og det er fint, at man kan ændre mod et mindre gebyr - men sammenlagt kostede det da en god flaske rødvin pr. næse ... og masser af tid :) Og en oplevelse af at markedsføringen ikke harmonerer med den måde SAS håndterer kunderne på.

Andre med samme erfaringer ? Nogle der har kendskab til skriftligt materiale fra SAS, hvor det med bookingklasser står ?

asf, Peter F. og Henry "Synes godt om dette"
  2. Henry

Henry VIP medlem

Beskeder:
    6,754
    13,451
    Point:
    113
    Jeg kan godt lide, hvis det hele er meget gennemsigtigt - og man selv kan tjekke. Det lader så ikke til at være tilfældet.

I øvrigt bør du overveje, om det kan lønne sig at ændre billetterne 2 gange. Du er jo helt sikker på, at du kommer af med 2 gange gebyr (altså 4 - 600 kr. pr. billet). Desuden er pengene bundet hos SAS i mindst et år.

Jeg har tidligere forregnet mig flere gange - ikke kun med flybilletter, men også meget andet, hvor mine forudsætninger ikke holdt. Og så endte jeg med at betale noget mere, end jeg havde troet i begyndelsen.

Erwin Lansing og Ncbj "Synes godt om" dette.
  3. Euroatc

Euroatc VIP medlem

Beskeder:
    198
    756
    Point:
    93
    NU ved jeg ikke om det er tilfældet her. Men mon ikke det er udløst af, at SAS har indført de nye billetklasser i forbindelse med at der nu skal betales for håndbagage, der ikke kan være under sædet foran? Hvis det er grunden så bør der ikke være noget gebyr for at ændre flyvningen igen med mindre der er prisdifference. Jeg havde dog egentlig indtryk af, at man "kun" kunne ændre sin billet 1 gang?

Henry "Synes godt om" dette.

Del denne side