Jeg sidder lige og kigger på SAS for Work-programmet. Jeg arbejder ikke i en virksomhed, hvor det er relevant - eller i hvert fald sidder jeg ikke et sted, hvor jeg på nogen måde kan påvirke rejsepolitikken. Til gengæld må jeg altovervejende nøjes med sølvstatus, da mit rejsemønster heller ikke rigtig gør, at jeg når op på guld (selv om det af og til har været tæt på). Med SAS for Work ville jeg derfor kunne opnå fast track, gratis navneændring og "same day changes" på fleksible billetter. Ville jeg have glæde af det? Tja... umiddelbart er fast track i CPH absolut attraktivt. Det eneste, det kræver, er at jeg opretter en SAS for Work konto. Der er ingen minimumskrav. Jeg skal "bare" bruge et firma. Men der ser ikke ud til at være nogen krav til firmaets størrelse eller art. Så i princippet kan jeg registrere mig med en "frivillig forening" (fx er jeg kasserer for en gruppe spejdere, og de vil sikkert gerne have en SAS for Work-aftale ). Hvad har jeg overset? Eller er dette reelt en gratis adgang til fast track, hver gang jeg rejser med SAS, også på de helt billige billetter?
Du skal vel bare have et CVR nummer. Og du kunne jo også oprette "Daniel Birch Consult". Så er den hjemme.
Du har stadig samme rettigheder i forhold til EU261. Men hvis der opstår en tvist kan man ikke klage til Forbrugerklagenævnet men skal i stedet til Trafikstyrelsen (for flyrettigheder) eller de civile domstole. Derudover dækker din private rejseforsikring måske ikke erhvervsrejser. Så det nok mest den sidste, da det jo selvfølgelig ikke er så tit at det er nødvendigt at klage over SAS på den front
Når jeg søger for work billetter, så kommer der kun flex billetter så jeg bruger det yderst sjældent. Du kunne jo annullere gratis i stedet for navneskift men selvfølgelig hvis du har fået en god deal.. og fast track giver jo ikke værdi for os med status.
Det er ikke helt korrekt. Jeg har et par gange under corona måtte klage over manglende EU261 kompensation fra SAS. Det var hvergang en billet betalt af min arbejdsgiver og booket gennem arbejdsgiverens booking system, men min klage skete hvergang til trafikstyrelsen og hvergang behandlede de min klage og gave mig fuld medhold. Vedr. privat rejse forsikring er jeg mere i tvivl. Hvis rejsen er betalt af dig selv som privat person, bør den dække, også selvom du overfor SAS påstår at det er en forretnings rejse. De er jo ret ligeglade med om du lyver over for SAS. De er mere interesseret i hvem der reelt har betalt for rejsen. Det samme gælder egentlig ved køb af billetten. Hvis den betales med et privat kreditkort, bør det være de private forbruger rettigheder som gælder. Måske @Beaglen kan skabe lidt klarhed?
Min årsrejseforsikring dækker "private ferierejser". Jeg kan ikke se, at det i den sammenhæng gør nogen forskel, at jeg har købt billetten via min arbejdsgiver - eller et hvilket som helst andet firma.
Sorry. Det gik lidt stærkt da jeg læste det du skrev. Såvidt jeg ved vil forbrugerklagenævnet henvise dig til trafikstyrelsen, hvad enten du er privat person eller en virksomhed. Kun hvis der er tale om pakke rejser vil de tage sagen, men det er en helt anden lovgivning end den vi taler om her.
Det er korrekt, men ganske ofte er privat eller erhvervs rejser defineret ved hvem der betaler for rejsen. Er den betalt med et privat kreditkort er der jvf. forsikrings branchen tale om en privat rejse, mens der er tale om en erhvervs rejse hvis den er betalt med et firma kreditkort, og så er det ret ligegyldigt om du personligt mener der er tale om noget andet.
Fair nok, men nu er der jo ikke tale om firmakort, men derimod en firmaaftale med SAS. Betalingen kan jo stadig ske med mit private kort.
Det var dig selv der skrev Til det svarede jeg at det i høj grad har noget at sige, hvem der betaler for din rejse, når der er tale om rejseforsikring. Jeg har en kollega, som blev reddet af at hans rejse var betalt af vores arbejdsgiver, da han kom galt afsted på en kombineret forretnings/privat rejse. Han havde ikke selv tegnet nogen rejseforsikring, så da han kom galt afsted under hans private del af rejsen, blev han reddet af at fly billetterne var betalt af vores arbejdsgiver.