Tak for rådene, Henry. Er ansat hos en af Danmarks største virksomheder, så de har allerede afklaret, at de nok skal betale for rådgivning heraf. Utroligt nok har de ikke selv interne kompetencer til at rådgive, hvilket undrer mig en smule. Det er lidt offtopic, men som jeg forstår reglerne, så vil jeg ikke være skattepligtig i DK i det øjeblik, hvor jeg fraflytter min adresse (og opsiger min lejebolig) under mine nuværende forhold. Det eneste jeg forsøger at afklare er i forhold til sygesikring, som du også selv nævner. Der er vist nogle særlig regler, man kan gøre brug af i forbindelse med udstationering under 6/12 måneder.
Jeg har ikke helt styr på skattereglerne - men det har firmaets revisor sikkert. En allersidste bemærkning: Få rådene på skrift. Så gælder revisors ansvarsforsikring, hvis der er fejl i rådene.
Du skal sørge for det er tydeligt hvor dine "primære livsinteresser" er... Jeg boede og arbejdede i USA i 2år, men da jeg ejede en bolig i DK, så mente skat at jeg skulle afregnes skat med tilbagevirkende kraft da jeg vendte hjem. Det kostede en hidsig regning ved revisoren at få det udredt, til trods for der er en dobbeltbeskatningsaftale mellem DK og USA.
Helt enig, det er en god pointe. Av, hvor træls! Min forholdsvis unge alder taget i betragtning, så har jeg ingen forpligtelser som sådan i Danmark, så derfor synes jeg det er oplagt at kigge lidt nærmere på.
Det er jo netop derfor alt skal afklares før udrejse. Jeg har desværre haft et par kolleger, der er kommet i uføre, fordi de ikke havde tjekket reglerne. Den ene meldte ikke flytning, den anden havde et I/S sammen med brormand. En tredje blev opdaget i sidste øjeblik: Han havde en udlejningsejendom.
Hej Convict, Arbejder selv ude i form af udstationeringer og det du skal gøre er at ringe til udbetaling Danmark og ansøge om et “særligt sundhedskort” Det gælder i hele Danmark og giver sig samme rettigheder som var du bosiddende i Danmark. Du kan ringe til hvilken læge du ønsker og få en tid
Hej NJ, det har jeg netop gjort i dag. Intet problem at få ordnet ifølge dem. Min virksomhed er dog lidt mere lunken overfor tanken om SKAT i Spanien, og mener, at nogle af de goder jeg får, som fri bolig, ikke vil være jævnfør reglerne. Har dog bedt om at få en revisor til at kigge på det, da det jo drejer sig om en pæn slat penge i måneden.
Nu kender jeg ikke de spanske skatteregler - og kan derfor heller ikke vurdere, om det vil være en fordel for dig. Nogle lande i EU har eksempelvis krav om, at du ud over at betale skat i landet også skal indbetale til en række forskellige ordninger (eksempelvis sygeforsikring og pensionsopsparing). Og så kan du risikere, at besparelsen vil være minimal. Specielt, hvis du har nogle store fradrag i Danmark (du har tidligere skrevet, at det er dit første "Voksenjob") - så måske har du nogle store rentefradrag på dine studielån? En anden ting: Jeg var med i en firmabetalt pensionsordning. Det er ikke sikkert, du får fradrag for indbetalinger på den i udlandet? Og under alle omstændigheder er det dumt at indbetale uden fradrag - for derefter at blive beskattet af udbetalingerne på din pension. Endelig: Jeg går ud fra, at dine nye kolleger både kan læse og skrive. Eller med andre ord: Hvis ingen i firmaet er begyndt at bruge de danske skatteregler for udstationering, så må der være en grund til det. Hvis fordelene er rigtigt store, er jeg sikker på, at andre ville have opdaget det.