Hej IF! Jeg har fået muligheden for at rejse jævnligt med mit arbejde, men jeg er meget i tvivl om, hvordan jeg får maksimalt udbytte af Eurobonus (eller andre bonusprogrammer). Det er i det første halve år primært rejser inden for Europa. Jeg er med i Eurobonus, men har ikke deres Mastercard. I stedet har jeg et såkaldt FirstCard, som er et firmakort fra Nordea. Rejserne vil jeg foretage primært med SAS, selvfølgelig, men er det værd at investere i et MC med Eurobonus? Hoteller er ikke relevant i starten, grundet at jeg bor i en lejlighed. På forhånd tak
Det er jo rigtigt interessant. Men for at kunne svare på dit spørgsmål, behøver vi lidt flere oplysninger: Hvor rejser du fra? CPH/AAL/AAR Hvilke destinationer rejser du til? Hvad er dit rejsebudget (rejser du på økonomi eller business)? Hvad er dit nuværende medlemsniveau hos EuroBonus Hvad er vigtigst for dig: Status (så du kan få adgang til lounge, ekstra gratis baggage etc) eller point (så du kan få "gratis" bonus rejser)? Er billeje i øvrigt interessant for dig?
Tak for dit svar, Henry. Beklager, at jeg var lidt mangelfuld i mine oplysninger. Hermed: Hvor rejser du fra? CPH/AAL/AAR AAR/BLL Hvilke destinationer rejser du til? Primært AGP det første halve år Hvad er dit rejsebudget (rejser du på økonomi eller business)? Altid økonomi Hvad er dit nuværende medlemsniveau hos EuroBonus Blue, har rejst med alverdens flyselskaber tidligere. Har pt. kun 10.000 point stående. Hvad er vigtigst for dig: Status (så du kan få adgang til lounge, ekstra gratis baggage etc) eller point (så du kan få "gratis" bonus rejser)? Umiddelbart point, virksomheden sponsorerer alt andet. Er billeje i øvrigt interessant for dig? Ikke lige nu. Til historien hører også, at det er mit første "rigtige" voksenjob, så derfor jeg måske er lidt vag i mine formuleringer. Jeg spørger alene af den årsag, at man lige så godt kan maksimere muligheden for point og status fra starten. Tak for hjælpen!
Jeg synes bestemt, at dit spørgsmål er meget relevant. Jeg havde blot brug for lidt flere oplysninger. Og så til de sørgelige nyheder. Jeg søgte på en billet fra Aarhus til Malaga. Udrejse lørdag d. 13 november. Du kan få den aller billigste billet på GO til 1590 kroner (og få 200 point). Alternativt en lidt dyrere billet til 1734 kroner, hvor du får 1500 point. Jeg kan sagtens argumentere over for chefen, at du har brug for at tjekke en kuffert ind - og firmaet derfor skal betale 144 kroner mere for billetten. At du så optjener 1300 point mere, behøver du ikke at fortælle ham. Hjemrejsen har den samme problemstilling. Så på en returbillet, optjener du 3.000 point. Du skal bruge 30.000 point på en tilsvarende bonus billet. Altså: hvis du har 10 returrejser, kan du inviteret kæresten på besøg for de optjente point. Hvis du har et SAS EuroBonus Premium Mastercard, så får du 12.000 statusgivende point om året (disse point kan ikke bruges til at købe bonusrejser). Og du skal kun rejse dig til 33.000 point for at få et guldkort. Med et guldkort får du en række fordele, bl.a. 25% bonus (altså optjener du 3.750 point på en returrejse). Lige nu kører SAS en kampagne, hvor du hurtigere optjener status. Kampagnen løber indtil udgangen af januar. Så du optjener et kvart guldkort på en sådan rejse. Fælder: Du skal tjekke din optjeningsperiode - for slutter den eksempelvis i marts, skal du starte forfra med at optjene guldkort til den tid. Hvordan er det lige, at firmaet betaler for dine udgifter. Er det efter regning? Eller får du time-dagpenge? Hvis det sidste er tilfældet, har du godt udbytte af at komme i loungen. Her er mad og drikke gratis. Og du kan beholde alle dine time-dagpenge. Må du selv vælge, hvem du vil flyve med? Ellers risikerer du, at firmaet vil sende dig med Norwegian eller andet lavprisselskab. Og så kan du glemme alt, jeg har skrevet. Selvom beskeden blev lidt lang, så er beskrivelserne alligevel meget kort. Skriv gerne igen.
Hvis det er pointoptjening du går efter, så obs at gamet har ændret sig dramatisk over de sidste 5+ år. Når du rejser på økonomi så skal du ikke sætte næsen op efter ret mange point - og med mindre du tilbringer dit liv i et smalt økonomisæde, er der meget langt til en biz billet til Chicago. Du vil på de billigste økonomi kun optjene 400 point på AAL-CPH-AGP - og retur. De dyreste bil give dig sølle 3.000 point retur (plus evt statusbonus). Der skal altså rigtig mange ture til før det giver noget. Du kan optjene betydeligt flere point med partnere - ikke mindst kreditkort og shoppingpartnere. Hvis du må/vil bruge dit private kort til firmaudgifter - så løber det hurtigt op.
Vær dog opmærksom på, at hvis du lægger penge ud for firmaet, så hænger du også selv på regningen, hvis det ikke kan/vil betale dig. Og det kan blive ganske dyrt. MEN: hvis du eksempelvis selv kan købe flybilletter med SAS, så kan du få ganske mange point for det. En billet som den, jeg lige har beskrevet vil give dig 700 - 900 ekstra point, hvis den betales med et SAS EuroBonus MasterCard. Vær dog opmærksom på, at dit kreditkort kun er et privat kort. Så SEB (som administrerer kortene) vil ikke tillade, at du bruger kortet til at betale firmarelaterede omkostninger. Men det er naturligvis en helt anden sag.
Tak begge to, for de meget udførlige svar. Jeg booker faktisk billetten igennem AMEX Neo portal, men jeg er opmærksom på bookingklasserne, når jeg bestiller. Derigennem kan jeg selv vælge flyselskab, inden for rimelighedensgrænser. Jeg tror dog ikke, at det vil være et problem, at betale med et MC EuroBonuis derigennem, og det er vel det, der vil give mest mening, som jeg forstår det? Jeg er en smule priviligeret, så virksomheden betaler også for min kæreste én gang om måneden det første halve år. Der kan det vel give mening at oprette en pool, og dermed dele pointene mellem os? Ift. udlæg, så tænker jeg ikke, at det vil være et problem, da jeg blot skal uploade dokumentation for mine køb. FirstCard er alene fordi 'det er nemmere', men tænker ikke et MC EB vil stride mod reglerne. Kan se, at min qualifying period er 1/12 - 30/11, så jeg får ikke særlig meget ud af mine rejser nu her. Endnu en pointe er, at jeg ikke tror jeg er kvalificeret til hverken time-dagpenge eller efter regning, da det tæller som en egentlig udstationering fra min arbejdsplads. Vil være bosat i Malaga i 5 måneder, hvor jeg så rejser frem og tilbage mellem. Derved tæller mine udenlandskøb nok mere som private køb end egentlig virksomhedskøb. Ret mig, hvis jeg tager fejl. Det blev en lidt mere udstrukturet besvarelse, men værdsætter virkelig jeres tid og indsigt, så tak for det!
Det kan din arbejdsgiver (eller bogholderiafdeling) give svar på. FirstCard er klart nemmere for bogholderiafdelingen da de kan betale regningen direkte. Du slipper nok ikke for at aflevere kvitteringerne, så om de nu betaler til FirstCard eller betaler tilbage til din bankkonto kan, med de rigtige systemer/formularer, være det samme. Men det afhænger firmapolitikken. Bemærk at du stadig hæfter personligt på firmakort. Hvis din arbejdsgiver ikke betaler FirstCard, kan Nordea stadig komme efter dig. På den facon er det ikke den store forskel om det er dit eget eller et firmakort. Jeg har aldrig hørt klager fra bankerne om at betale hotel og fly med privatkort, selvom det er firmarejser. De er trods alt også interesseret i den omsætning. Men har hørt andre, som har, så der er grænser. Du skal nok ikke bestille en pallet printerpapir
Det er kun, når du køber flybilletter direkte hos SAS, at du får den høje optjening på SAS billetter. Når du køber gennem et rejsebureau, så tæller det som almindeligt kø i butikker.
Men fra 1 december får du ganske meget ud af det. Og kampagnen med 4x point og flyrejser løber jo til udgangen af januar. Måske er det stadig muligt at få rigtigt mange point / flyrejser i december og januar.
Enig. Du kan ikke få time-dagpenge, når du er udstationeret - og skattemæssigt bosat i udlandet (med den dertil hørende skatterabat). Tjek nu skattereglerne grundigt. Der er mange fælder. Bemærk: Med adresse i udlandet kan du formentlig heller ikke få et eurobonus mastercard. Måske skulle din kæreste få et sådan kort - og du skulle så have et ekstra kort til hendes konto.
NB på at de ekstra point i 4x point kampagnen kun tæller i status. Dvs. kan ikke omsættes til bonusrejser. https://www.sas.dk/eurobonus/tilbud/hojere-statusoptjening/
Takker. Kan godt se, at jeg var lidt uklar her. Men min pointe er stadigvæk: Med en returrejse i december og en i januar, har du faktisk tjent et halvt guldkort (på point) og 3/4 guldkort på antal rejser. Hvis du panlægger med et ekstra stop på udturen/hjemturen, så er guldkortet næsten hjemme.
Jeg forhører mig Gode pointer. Har slet ikke undersøgt muligheden for at blive skattebetalende i Spanien i stedet. Har fået minimal vejledning fra min arbejdsplads desværre, så skal nok have fat i SKAT i morgen, især med social sikring og hvis man ikke er skattebetalende i DK mere. Tak for alle jeres gode input!
Nemlig. Du kan have firmakort som ikke går over din egen bankkonto. Men rigtig mange løsninger går det netop over din egen konto - og så er det reelt et fedt hvilket kort du bruger.
Virksomheden hæfter som udgangspunkt op til 50.000,-, så i dette tilfælde er der dog lidt forskel, vil jeg tro.
Det kan altid betale sig at undersøge tingene ordentligt. Så godt, du har gjort det. Glemte i øvrigt at ønske dig tillykke med det nye job - håber, du kommer til at nyde det. Og hvis de kan kaste lidt info / opdatering / artikler af sig, er jeg sikker på, at redaktøren bliver rigtigt glad.
Tak for det! Jeg lover i hvert fald at give en status på forløbet, men har været lidt sent ude af starthullerne, da jeg allerede tager afsted på mandag. Skal lige have rådført mig hos en revisor i forhold til skatteforholdene, og hvis ikke der er noget nævneværdigt at hente, så have anskaffet mig et MC EB
Har selv boet i udlandet et par gange. Hvis du skal slippe for dansk skat, skal du i hvert fald: Flytte folkeregister adresse til udlandet (d.v.s., du mister dansk sygesikring). Hvis du har lejebolig: Tjek at du ikke mister den, når du officielt flytter fra lejemålet. Regler for ejerbolig kender jeg ikke - tjek dem med din revisor. Du må ikke have virksomhed i Danmark (Det kunne være udlejningsejendom, deltage i et I/S etc) Der er nogle krav til, hvor mange dage, du skal være i udlandet. Tjek dem med din revisor Så skal du naturligvis også have styr på dine forsikringer - specielt sygesikring, når du ikke længere er dækket af den danske sygesikring. Og aftal lige med revisor, hvad den rådgivning skal koste, før han går i gang. Jeg er selv blevet overrasket et par gange, når jeg skulle have hjælp.