Norwegian åbner bank i Danmark - vil bl.a. tilbyde kreditkort med bonuspoint

Poster i 'ANDRE PROGRAMMER (BIL, KREDITKORT M.M.)' oprettet af obs, 7/12/15.

1. asf

asf VIP medlem

Beskeder:
    850
    "Synes godt om" modtaget:
    2,035
    Point:
    93
    Interessant sammenligning af de forskellige valutatillæg :)

En ting der ikke rigtig giver mening for mig, er hvordan f.eks. Mastercard kursen kan variere afhængig af kortudsteder. De fleste skriver at referencekursen er den udsteder modtager fra MasterCard, hvilket vel skulle være den her: https://www.mastercard.com/global/currencyconversion/

Men kursen for USD i dag er 672,80 så hvorfor er f.eks. SAS Mastercard kursen højere når de selv skriver følgende på saseurobonusmastercard.dk: "Ved omregning fra udenlandsk valuta anvendes den kurs kortudsteder modtager fra MasterCard som referencekurs. Undtagelser kan forekomme." ?? :confused:

Læste desuden for nylig denne artikel om at Mastercard nogenlunde konsekvent "slår" VISAs kurs:

http://www.milevalue.com/currency-conversion-fees-use-mastercard-not-visa-abroad/

2. mdk

mdk VIP medlem

Beskeder:
    382
    641
    Point:
    93
    - Jeg får "kun" 100 Cashpoints for at ansøge om, og efterfølgende bruge det nye Visa kort. Jer der har fået tilbud om 250 cashpoints, var det via en targeted email, eller skal man signe op gennem et generisk link, som i kan dele?

Senest redigeret: 29/6/16
  3. mdk

mdk VIP medlem

Beskeder:
    382
    641
    Point:
    93
    Mastercard har hhv. 1,5 pct. indenfor EU og 2 pct. udenfor EU.
    Visa har 1 pct. indenfor EU og 2 pct. udenfor EU.

Derudover er det markant dyrere at hæve penge med Mastercard, da gebyret starter ved 50 kr. men ikke er fast, som VISA's.

Interessant! Jeg havde ikke læst dit indlæg da jeg svarede på ovenstående. Jeg troede egentligt valutakurserne var blevet harmoniserede, nu er det pludseligt lidt af en jungle at vide hvilket kort man skal benytte!

- Er der nogen der ved om der findes en aggregator side hvor man kan sammenligne alle de forskellige korts kurser, så man hurtigt kan danne sig et overblik over hvilket kort der er fordelagtigt at benytte?

4. Henry

Henry VIP medlem

Beskeder:
    6,754
    13,451
    Point:
    113
    Du har ret. Det er en ren jungle.

Men så for at gøre det lidt mere kompliceret. 100 USD koster:
    • SEB-MasterCard: 690,49
    • SEB-Diners: 688,25
    Da disse er de eneste kort, jeg kender, fortsætter jeg med dem. På begge kort, optjenes EB-point. Hvis værdien af disse sættes til 8 ører, så bliver regnestykket:
    • SEB-MasterCard: 69,049 point (værdi: 5.52 DKK)
    • SEB-Diners: 103,2375 point (værdi: 8,26 DKK)
    Så dermed bliver "netto-kursen" med disse forudsætninger:
    • SEB-MasterCard: 684,97 (=690,49 - 5,52)
    • SEB-Diners: 679,99 (=688,25 - 8,26)
    Dette blot til inspiration for alle nørder.

Henrik Olsen og Kenneth K "Synes godt om" dette.
  5. clager

clager Platinum VIP medlem

Beskeder:
    1,722
    5,879
    Point:
    113
    Visa Dankort er for mig billigst for hævninger i ikke europæiske valutaer da jeg kun betaler 1,5% i valutatillæg hos Danskebank. Min erfaring er at i 9 ud af 10 tilfæde er visa kursen lavere end Mastercard/Diners kursen den pågældende dag hvor hævning/køb er foretaget
    Dog er der et max på 2.000 kr i ATM hævninger på visa men det gælder vist generelt for alle visa kortudstedere

Senest redigeret: 30/6/16
    Henrik Olsen "Synes godt om" dette.
  6. Henry

Henry VIP medlem

Beskeder:
    6,754
    13,451
    Point:
    113
    På Diners og Mastercard (udstedt af SEB, Eurobonus) er grænsen 3000 DKK

7. Kristian

Kristian VIP medlem

Beskeder:
    5,297
    12,911
    Point:
    113
    Hvis man har brug for kontanter, siger betingelserne:

Vores kort har af sikkerhedsmæssige årsager en grænse for kontanthævninger samt ved brug i butikker m.v., for eksempel ved valutaveksling hos et vekselbureau. I Danmark er grænsen 5.000,- pr. 24 timer og i alt 15.000,- pr. uge. I udlandet er grænsen 10.000,- pr. 24 timer og 30.000,- pr. uge. Hvis du forsøger at hæve et større beløb, godkendes transaktionen ikke. Denne hævegrænse kan ikke ændres.

Fundet her: https://www.banknorwegian.dk/Kundeservice/kreditkort/kreditkort-og-kortbrug

By the way, der er knyttet en rejseforsikring til kortet, vist ikke talt om...

8. clager

Beskeder:
    1,722
    5,879
    Point:
    113
    Det fysiske kort kommer 7-10 dage efter godkendelsen.
    Kommer hele vejen fra Mo i Rana meget langt nordpå i Norge:)

9. Henrik Olsen

Henrik Olsen co-founder Redaktør

Beskeder:
    11,748
    27,066
    Point:
    113
    Ja den skal jeg også lige have gravet i. Der kan være fordele...

Kristian "Synes godt om" dette.
  10. mdk

mdk VIP medlem

Beskeder:
    382
    641
    Point:
    93
    Medmindre du ikke betaler de normale 30 kr. i hæve-gebyr (min gamle bank tilbød mig gratis kontanthævninger i udlandet for at få mig tilbage i stalden.) er Norwegians nye kort billigere, selv med de 0,25 pct. i ekstra vekselsgebyr.

Det er dog stadigt markant billigere at have sig en konto i USD og så overfører til den via Transferwise, desværre vil BoA have $12 i gebyr på en alm. checking account hvis man ikke har en running balance på gns. $1500 pr. mnd.

11. PeterA

PeterA VIP medlem

Beskeder:
    1,247
    3,065
    Point:
    113
    Tror det var et generisk link, men kampagnen udløb i går. Har i øvrigt fået mine 250 cashpoints ved første køb.

12. mdk

mdk VIP medlem

Beskeder:
    382
    641
    Point:
    93
    Øv! Så må jeg nøjes med de 100 cashpoints.

Senest redigeret: 1/7/16
  13. Henrik Olsen

Beskeder:
    11,748
    27,066
    Point:
    113
    Jeg overførte 100,- til min egen Nem Konto og det gav mig de 250 cash points. Så har reelt ikke betalt for pointene :)

Ulrik "Synes godt om" dette.
  14. PilgrimofScandinavia

PilgrimofScandinavia VIP medlem

Beskeder:
    144
    268
    Point:
    63
    Men kommer du ikke så ikke bare til at betale renten på 19,99% i stedet, Henrik, eller har du straks ført beløbet tilbage til kortet/kontoen?

15. Henrik Olsen

Beskeder:
    11,748
    27,066
    Point:
    113
    Jeg førte først 100,- over på kontoen ;-)

16. mdk

mdk VIP medlem

Beskeder:
    382
    641
    Point:
    93
    Det er formentligt soleklart, men for lige at være 100% sikker.

Er det 1% cashpoints på alle køb (Netto 0,8% cashback med nuværende NOK kurs), eller er det 1% cashback = 1,25 cashpoints pr. 100 DKK brugt på kortet?

17. clager

Beskeder:
    1,722
    5,879
    Point:
    113
    Jeg brugte i sidste uge i Norge forskellige kort samme dag for at checke kurserne der bruges.
    Nets kursen var 0,804958 dkk til 1 NOK den pågældende dag.
    Nordea visa dankort debitkort kontanthævning i Nordea ATM hvor intet hævegebyr på 30kr men 1% ovenpå på kursen som var 0,804875
    Bank Norwegian visa creditcard togbillet gebyr 1,75% ovenpå kursen som var 0,799656
    SEB EB MC creditcard togbillet gebyr 1,5% ovenpå kursen som var 0,793811
    Diners EB creditcard restaurant gebyr 1,5% ovenpå kursen som var 0,797062
    Konklusion : i dette tilfælde var SEB MC billigst mens Nordea var en smule billigere end Norwegian på kontanthævning men kun fordi jeg hævede i en gebyrfri ATM
    Så er Bank Norwegian testet på hjemmebanen.

tbh, *flyer, danielbirch og 4 andre "Synes godt om" dette.
  18. PilgrimofScandinavia

PilgrimofScandinavia VIP medlem

Beskeder:
    144
    268
    Point:
    63
    Interessant Clager. Og tak fordi du deler det. Det ser ud til at bekræfte andre tests om, at VISA generelt har dårligere kurser end Mastercard. Er kurserne angivet før eller efter tillægget?

19. clager

Beskeder:
    1,722
    5,879
    Point:
    113
    Det er før kurstillæg.

20. clager

Beskeder:
    1,722
    5,879
    Point:
    113
    Jeg har nu brugt Bank Norwegian Visa credit kortet en måneds tid og det fungerer fint og uden gebyrer ligesom et Visa Dankort i DK.
    jeg har blandt andet købt hårde hvidevarer i Skousen fysisk butik med 30dages kredit og
    Norwegian Rewards points og uden gebyr hvor man ellers vil have 0,5% på MC og ikke tager DC

Michael Wahl og Ulrik "Synes godt om" dette.

Del denne side