Den eneste værdi EBD har for mig er at mine EB point ikke udløber. Udover det giver det IMHO ikke meget værdi. Jeg har ikke prøvet SAS ERJ195 endnu, men jeg har prøvet den en del gange i USA. Det er et OK fly, men det er stærkt kritisabelt at SAS ikke bloker det ene sæde ved biz billetter. Der er jo ikke den store pris forskel på en biz billet med et blokeret sæde og en uden. CRJ900 udviger jeg hvis jeg kan, også selvom jeg skal flyve en omvej. Så bottom line. Jeg flyver også med LH gruppen når jeg skal til ZRH, VIE, MUC eller FRA. Status kan nemt købes for dyrt, og SAS har efterhånden rundbaberet deres loyalitets program så meget at selv lifetime gold ikke giver meget værdi. Specielt ikke hvis man alligevel flyver biz.
Her peger du på det store dilemma i flyselskabernes loyalitetsprogram: Hvis du flyver på de billige billetter, får du en række fordele ved høj status. Men du kan ikke genoptjene den høje status. Hvis du flyver på de dyre billetter, kan du let genoptjene status - men statusfordelene er ikke noget værd. For de er også inkluderet i billetterne.
De 4 vigtigste fordele for mig: Point forældes ikke Gratis ændring af afgang samme dag (også på ufleksible billetter) Ekstra bonuspoint på SAS flyvninger (+75% i stedet for +50% på guld) Gratis morgenmad på Scandic hoteller - også selvom jeg ikke bor dér. Jeg ved også, at nogle værdsætter muligheden for at kunne give et guldkort væk - og når jeg har et møde i København (jeg bor i Aarhus) er det fint, at jeg kan gå op i loungen før jeg skal videre (i stedet for at vente på en cafe et-eller andet sted i lufthavnen / byen). Med mit SAS EuroBonus premium MasterCard kan jeg med diamantkortet lige snige mig over de 200.000 bonuspoint. Og det betyder, at jeg kan få bonusbilletter på business og kun betale for en billet på økonomiklasse. Jeg har på et tidspunkt beregnet værdien af diamantkortet til 18.000 kroner (guldkortet er 10.000 kroner værd). Men det er mine tal. Og ja, værdien afhænger af rejsemønster, hvilke fordele man bruger og hvordan man værdisætter fordelene. Med andre ord: Det må ikke koste for meget at beholde diamantkortet. 8.000 kroner er hurtigt brugt. Men hvis det nu er en passion / hobby, at beholde diamantkortet, så koster det jo penge på lige fod med andre hobbies (eksempelvis at spille golf). I den situation, skal regnestykket nok laves på en anden måde.
Jeg er Diamant - men fornyer ikke i år. Og fra næste sommer falder jeg tilbage på LTG. Primært grundet nye optjeningsregler. Men i min bog er fordelene begrænsede. Dem mest værdi for mig er de ekstra point og muligheden for at give et guldkort. Biz check-in, lounge, priority boarding og bagage er for mig de goder jeg værdsætter mest ved LTG/EBG. Men, hvad skal jeg med flere point når jeg har ufattelig svært ved at bruge dem? Kan kun se reel værdi ved LH biz/plus billetter, og der bliver frigivet så få af dem at det de facto er ret svært at bruge point
- For godt et år siden tilbød SAS et større antal EBG´ere en upgrading til EBD mod at gennemføre et vist antal rejser, - Mon denne lidt besynderlige gestus er en succes for SAS ! - Hvor mange mon vælger at forsætte som EBD ved egen point optjening efter "give-away status" udløber !
Det valg skulle de opgraderede medlemmer jo have taget, da de blev opgraderet. Det er de færreste, der kan få det tilstrækkelige antal niveau point i løbet af et par måneder. Med mindre firmaet betaler for mange billetter til USA på business.
Interessant, hvordan vi ser så forskelligt på fordelene ved EBD. Jeg er på mit femte år som Diamond og har haft ca. 250 SAS-flyvninger i perioden og noget tilsvarende med andre selskaber oveni. Jeg flyver altid på economy på short haul, primært Plus på SAS-langruter og bruger pointene (næsten uden undtagelse) på Business Bonus til Asien. For mig er de mest brugbare fordele: - Same day change - Lounge on arrival - CU på langruter (Uofficiel fordel) - Kunne give væk et guldkort - Diamond-kundeservice og prioritering Er langt hen ad vejen enig i @Henry 's værdiansættelse af EBG og EBD, men det afhænger meget af antallet og typen af flyvninger med SAS. Same day change har ingen værdi, hvis man flyver til destinationer med én enkelt rotation, men f.eks. stor værdi til/fra Stockholm. Jeg flyver til et bredt udsnit af destinationer, så det varierer. CU på langruter er hit or miss. Jeg har fået 2 Go->Plus og 5 Plus->Business de seneste 12 måneder ud af 10 legs, hvilket er utrolig statistik. Diamond-kundeservice sætter jeg stor pris på ved IROPS. Altid gode løsninger og hurtig betjening. Senest hjem fra Nuuk med ombooking til Icelandair Business Class fra en aflyst SAS Plus bonusbillet. Jeg jagter Diamond igen næste sæson, selvom der er langt til de 90K. I år tog det ikke mange måneder at komme over målstregen med 2x point på langruter i foråret. Jeg var også heldig med 2 bonusbilletter til Asien, som blev ombooket til almindelige billetter og dermed gav fin optjening.
Enig, og jeg er tillige usædvanlig glad for som Diamond at kunne medbringe yderliger 2 styks indchecket bagage.
Hvad præcist er fordelen ved at kunne forære et guldkort? For mig giver det bare mere trængsel i loungerne og længere kø i FastTrack, men måske overser jeg noget?
I går stod jeg i kø bagved nogle glade modtagere af Guldkort (tror jeg, for de havde tydeligvist ikke rejst særlig meget før). De havde virkeligt mange små flasker, der ikke var i poser. Det tog sin tid at hente poser og afvise de ca. 20 styk, som de ikke måtte have med. Så havde de dybt nede i deres omfangsrige håndbagage elektronik i mængder, som ville gøre Elgiganten misundelige. Det tog også tid at få det fisket frem. Og da vi kom til loungen, stod de så og kunne ikke finde deres boardingpas. Så joh, nok bliver modtagerne sikkert glade, men det gør mig altså ikke til en glad giver!
Den oplevelse har jeg også haft et par gange. Det har dog alle gange være med personer som tydeligvis er vant til at rejse, men er så stresset at de ikke kan følge selv de simpleste anvisninger, og mener at reglerne og personalet bare er til for at chikaner dem personligt.
Den point køber jeg. "mit" guldkort giver jeg til min viv. Det giver os mulighed for at hive vores vennepar med i lounge når vi rejser med dem - ca. 2 gange om året. Og min viv har adgang selv når hun er afsted alene med SkyTeam (1-2 gange om året)