Foddie Tour Tallin?

Poster i 'INSIDEFLYER DK - LOUNGE' oprettet af Henry, 18/4/24.

1. Henry

Henry VIP medlem

Beskeder:
    6,754
    "Synes godt om" modtaget:
    13,451
    Point:
    113
    For nogle år siden arrangerede IF Foodie Tours, hvor I lavede en fælles tur til en by og besøgte flere restauranter. Der har været ture til Singapore, Italien og New York. Jeg har aldrig deltaget i sådanne ture - og har næppe mulighed for at gøre det i fremtiden (det er svært at planlægge fravær, når jeg arbejder som freelancer).

Men lige nu er jeg i Tallinn. SAS har flere daglige afgange - og det er let (og billigt) at få bonus rejser hertil. Rejsetiden fra Danmark er væsentlig kortere end tidligere foodie ture - og det ser ud til, at er er mange gode restauranter i byen. Da jeg lige er ankommet, har jeg ikke prøvet dem endnu. Men ideen er nu givet videre

Jeg bor på hotel Telegraaf, der ligger inden for murene i den gamle by. Hotel Tallinn Old Town I Leading 5 star hotel I Telegraaf hotel Hotellets restaurant Tchaikovsky har denne omtale på hotellets hjemmeside: Restaurant Tchaikovsky is perennially at the top of the list of Best Restaurants in Estonia. Some of the accolades include being recognised by the MICHELIN Guide and White Guide, Flavours of Estonia.

Der er en enkelt restaurant med 2 stjerner, en restaurant med en stjerne og en række restauranter, der er nævnt i Michelin guiden.

En af dem er Lee, der serverer retter med udgangspunkt i estiske råvarer: Menu - Lee restoran. Restauranten har en menu til 72 euro. Priserne er i øvrigt rimelige. Forretter: 16 - 18 euro, hovedretter 23 - 32 euro og deserter til 10 euro per person. Restauranten skriver selv: We also want to support the Estonian food system, buying from local and small scale farms and producers whenever possible. Our core mission with our food is to showcase Estonian ingredients at the centre of the plate.

Andre restauranter med estiske retter:

Jeg regner med at besøge nogle af dem i de følgende dage. Og vil gerne lave en kort beskrivelse fra hvert sted, jeg besøger - hvis der måtte være interesse for det.

Senest redigeret: 25/4/24
    T4L, Thorbjoern, Beaglen og 8 andre "Synes godt om" dette.
  2. Jeblin

Jeblin VIP medlem

Beskeder:
    1,013
    3,014
    Point:
    113
    Meget gerne!
    Tallinn er netop en by der står på listen, men måske fordi den ligger så tæt på har jeg endnu ikke besøgt den.

Beaglen og Henry "Synes godt om" dette.
  3. Thorbjoern

Thorbjoern The flying German

Beskeder:
    620
    1,870
    Point:
    93
    Jeg vil elske at få en melding fra Tallinn da det for mig fortsat er en uopdaget perle der står på min "bucket list" :)

Beaglen og Henry "Synes godt om" dette.
  4. Henry

Henry VIP medlem

Beskeder:
    6,754
    13,451
    Point:
    113
    Som lovet mine indtryk fra et par restauranter i Tallinn.

Første restaurant

Jeg spiste sen frokost på Restaurant Stenhus, som ligger i den gamle bydel. Det er et ganske charmerende sted - men restauranten ligger i kælderen. Så absolut ikke egnet for gæster, der har udfordringer med trapper.

Restauranten har en ganske charmerende indgang i et ældre hus, der også rummer det 5-stjernede hotel Schlössle. Det er altså hotellets restaurant.
    Stenhus - indgang.jpg
    Restauranten ligger i kælderen, der har gamle sten-hvælvinger. Det er omkring 45 siddepladser fordelt på 2 lokaler.
    Stenhus - lokalet.jpg

Og der er naturligvis ild i pejsen. Det er en rigtig pejs, hvor tjenerne flere gange kom ind og lagde brænde på.
    Stenhus - pejsen.jpg

Menukortet er meget overskueligt. 7 forretter, 5 hovedretter og 4 deserter. Samt en 5-retters menu til 89 euro. Du kan finde menuen her: Stenhus restaurant in Tallinn Old Town | Best restaurant in Tallinn

Tjeneren ville gerne anbefale vin til maden, men jeg valgte danskvand og en mørk øl fra bryggeriet i Saku (byen ligger 16 km syd for Tallinn)
    Stenhus - øl.jpg
    Før forretten havde restauranten en lille "gave". En lille brie med appelsin marmelade. Ganske friskt.
    Stenhus - Gave.jpg

Jeg havde valgt Tataki til forret. Den består af oksemørbrad, torskelever, mayonaisse rørt op med ansjoser, syltede skalotteløg og pastinak. Der fulgte også mørkt og lyst brød med samt smør. Pris: 22 euro.
    Stenhus - forret.jpg

Jeg ville gerne prøve en hovedret, som jeg normalt ikke får i Danmark. Derfor valgte jeg vildt: Dyrefilet (måske rådyr?) fra øen Saarema, der ligger Østersøen ud for Estland. Øen er på størrelse med Fyn, så jeg går ud fra, at jægerne har gode muligheder for at finde gode råvarer til restauranten. Kødet var rigtigt mørt - men stykkerne var ikke så store. Til gengæld var der 2 af dem. Pris for hovedretten: 32 euro
    Stenhus - hovedret.jpg

Jeg valgte at prøve ostene, der alle kommer fra økologiske landbrug i Estland. Brie, 2 faste oste og en mild gedeost. Med brød og marmelade. Pris: 21 euro
    stenhus - ost.jpg

Jeg ville også gerne prøve blommedesserten. Fermenterede blomme dækket af en creme smagt til med mirabelle blommer og vanille is. Pris: 12 Euro.
    Stenhus - desert.jpg
    På vej ud lagde jeg mærke til skabet med cigarer. Dem fik jeg dog ikke prøvet.
    Stenhus cigarer.jpg

Jeg kan anbefale restauranten - mine forventninger blev indfriet. Jeg kom af med i alt 106 euro for de 4 retter, 2 halve liters flaskeøl og en danskvand.

THammer, Jeblin, Jens Christiansen og 9 andre "Synes godt om" dette.
  5. Henry

Henry VIP medlem

Beskeder:
    6,754
    13,451
    Point:
    113
    Anden restaurant:

Jeg fik sen frokost / tidlig aftensmad på restaurant Peppersack, der også ligger midt i den gamle bydel. Peppersack Kohvik ja Restoran. Dette var også en af de restauranter, som blev anbefalet af receptionen på mit hotel. Da jeg kom indenfor fandt jeg ud af, at stedet har fået vokseværk og derfor også inddraget det gule nabohus til venstre.
    peper indgang.jpg

Jeg kender ikke husets historie - men det her formentlig blevet bygget som købmandsgård / handelshus, hvor der har været lager på 1. og 2. sal. Og der hænger en dekorativ sæk med "varer" over indgangen.
    pepper sækken.jpg

Indenfor er lokalet meget hyggeligt - og mere indrettet som "turistfælde" end gourmet restaurant. Men der var bestemt ikke noget at udsætte hverken på priserne eller madens kvalitet. Til gengæld var betjeningen mere end mangelfuld - men det kommer jeg tilbage til senere.
    pepper lokalet.jpg

Det var åbenlyst at tjeneren var ivrig efter at modtage min bestilling. Det var faktisk det første han spurgte til. Så jeg bestilte et menukort. Det går man næppe fejl af. Nu havde jeg forberedt mig lidt hjemmefra, så jeg bad også om en øl. Øllen koster 7,50 euro for en halv liter.
    pepper øl.jpg

Jeg bestilte to forretter. De kom på samme tid, så jeg startede med suppen. Jeg bestilte en Solyanka. Det har nok oprindeligt været suppernes svar på biksemad: Forskellige kødstykker (typisk røget skinke, kogt/stegt kød), skiver af wiener pølse, oliven, syltede agurker, citronskiver og naturligvis en klat creme fraiche. Pris: 10 euro
    Pepper suppe.jpg

Den næste forret var dagens dårligste valg. Den engelske term er "lard", der jo betyder svinefedt. Så jeg havde glædet mig til at prøve en omgang krydderfedt på godt rugbrød. I stedet blev det en omgang saltet og let røget kogt bacon (med meget lidt kød) skåret i skiver. Dertil var hvidløg, stærk sennep og peberrod. Hver enkelt af disse ingredienser var så stærke, at de kunne få tårerne frem. Det eneste formildende var de syltede agurker - og den snaps, jeg måtte bestille for at få maden til at glide ned. Prisen for forretten: 9 euro.
    pepper flæsk.jpg

Fra mine tidligere udstationeringer husker jeg supper og sammenkogte retter, der serveres i udhulet brød. Jeg skulle naturligvis prøve stedets udgave af denne nostalgiske ret fra mine ophold i de baltiske lande i 90-erne. En sammenkogt ret med oksekød, kartofler og løg. Det er nok en meget traditionel ret på de kanter. Jeg tvivler på, det i gamle dage var fingermad. Men jeg fik ikke noget bestik. Så jeg måtte få fat i tjeneren igen og bede om en ske. Den kom da også. Men retten er absolut godkendt. Pris: 23 euro.
    pepper hovedret.jpg

Desserten blev et par klassiske estiske kager og en kop kaffe. Jeg fik desværre ikke taget noter om disse. Og derfor kan jeg heller ikke oplyse prisen.
    Pepper kager.jpg
    Og kaffen blev serveret med dansukker. Det havde jeg ikke lige forventet.
    Pepper kaffe.jpg
    Da jeg var færdig med desserten ventede jeg på, at tjeneren skulle komme og rydde af bordet. Men jeg havde fået tildelt husets venlige betjening, der ikke stresser gæsterne. Så jeg kunne sidde og slå mave en halv times tid. Det er da også fint, hvis man lige skal bruge lidt tid på at tjekke e-mail eller læse beskeder på telefonen. Men da jeg ikke finde på mere at fordrive tiden med, måtte jeg rejse mig og gå på jagt efter én, som jeg kunne betale til.

Regningen lød på 75 euro - og det er vel stadig OK for to forretter, en hovedret og 2 desserter samt en stor fadøl og en stor snaps.

Jeg kan helt sikkert anbefale stedet til en polterabend eller turister som ønsker at opleve noget mere jævnt traditionelt estisk mad. Men Peppersack skal næppe på programmet til en foodie tur.

Attached Files:

Senest redigeret: 25/4/24
    THammer, Beaglen, Jeblin og 4 andre "Synes godt om" dette.
  6. Henry

Henry VIP medlem

Beskeder:
    6,754
    13,451
    Point:
    113
    Tredje restaurant.

Så er vi tilbage på et godt niveau. Restaurant Farm. Farm ENG (restaurant.farm)

Den ligger også meget centralt i den gamle bydel - men i en ny bygning. Indgangen var så neutral, at den i princippet også kunne have været døren til et advokat kontor.

Men indenfor så det faktisk meget godt ud.
    Farm lokalet.jpg

Køkkenet ligger midt i restauranten - så det er muligt for gæsterne at følge med i kokkenes arbejde.
    Farm køkken.jpg

Jeg startede med at bestille drikkevarer. Restauranten har estisk vin på glas. Så jeg bestilte hvidvin til forretten. Og så tog jeg en flaske danskvand. Vinen er lavet på "Green Currants", grønne ribs. Dem har jeg godt nok aldrig hørt om - men Wikipedia fortæller, at der findes flere end 100 arter i ribsfamilien. Og jeg har bestemt ikke hørt om dem alle.

Tjeneren frarådede mig at tage den lokale hvidvin og ville gerne sælge et glas af en importeret flaske. Men jeg afslog (hvilket jeg senere fortrød). Så jeg fik et glas af den lokale hvidvin. Pris: 8 euro.
    Farm vin.jpg

Der kom et par tykke skiver brød på bordet. Rugbrød med bl.a. hørfrø. Og en smule kommen, som er et normalt krydderi i rugbrødsdejen på de kanter. Dertil salt og smør.
    Farm brød.jpg

Min første forret var røget ørred. Det var en lidt spøjs anretning - jeg ved ikke, hvad jeg skal kalde den hullede "metal tallerken". Det er jo hverken en si eller et dørslag. Men det duftede fint af røg, da den kom på bordet. Fisken var fint anrettet på salatblade og pyntet med æg. Pris: 19 euro.
    Farm forret.jpg

Da jeg var færdig med forretten, skulle jeg lige se, hvad der gemte sig under metallet. Og så fik jeg forklaringen på den fine duft af røg: Små flager af elmetræ, der havde ulmet da retten kom på bordet.
    Farm træflis.jpg

Jeg har en svaghed for lever - og skulle naturligvis prøve pateen, der er lavet af kaninlever. Den var fin og cremet og smagte godt sammen med kirsebær geleen - men alt for meget pate til det medfølgende brød. Pris 12 euro.
    Farm pate.jpg

Jeg havde oprindeligt besluttet mig for at prøve husets estiske rødvin - men belært af min erfaring med hvidvinen valgte jeg glemme den bestilling. Jeg havde kun nået at nippe til min vin - så jeg valgte at følge tjenerens råd: Ikke mere lokal vin. Jeg skulle arbejde senere på dagen - og derfor fortsatte jeg med danskvand.

Hovedretten blev andebryst med grøntsager. En rigtig fin ret. Pris: 29 euro.
    Farm hovedret.jpg

Jeg var simpelthen for mæt til at tage en dessert.

Men alt i alt et meget vellykket måltid - og bortset fra den estiske vin var alt rigtigt godt. Tjeneren var også meget erfaren. Han præsenterede kort hver ret, han serverede. Samlet pris: 75 euro.

Jeg kan anbefale restaurant farm - og det er oplagt at besøge stedet under et besøg i Tallinn.

T4L, THammer, Beaglen og 2 andre "Synes godt om" dette.
  7. Henry

Henry VIP medlem

Beskeder:
    6,754
    13,451
    Point:
    113
    Fjerde restaurant.

Det var en aften, hvor det simpelthen regnede skomager drenge. Så jeg vendte om på trappen ned til gaden og valgte hotellets restaurant Tchaikovsky (som jeg ikke lige havde fået studeret). Men når jeg lige gengiver dette uddrag af restaurantens hjemmeside, så er det vel klart, hvad man kan forvente:
    Tchaikovsky webpage.png

Så er der vel ikke tvivl om niveauet. Menukortet har 5 forretter, 4 hovedretter og 4 desserter. Dertil kommer 4 retter under overskriften "Caviar Selection". Jeg valgte menuen. 5 retter til 98 euro.

Restauranten er opkaldt efter den russiske komponist Tchaikovsky (1840 - 1893), der bl.a. har skrevet balletten Svanesøen. Det gik aldrig op for mig, om der var nogen speciel grund til restaurantens navn. Men der hang et par portrætter af en gråhåret mand, som sikkert er komponisten Tchaikovsky.

Der skal da heller ikke mangle et link til restaurantens hjemmeside: Tchaikovsky Restaurant Tallinn I Russian cuisine I Old Town (telegraafhotel.com)

Her er et par billeder fra restauranten, som også understreger niveauet.
    Tchai lokalet.jpg

Samt et nærbillede af bordopdækningen
    Tchai bordopdækning.jpg

Den gode tjener spurgte, om jeg også ville have den tilhørende vinmenu - men jeg afslog med begrundelsen, at jeg skulle arbejde bagefter. Straks blev jeg anbefalet at prøve nogle af de ikke alkoholiske drikke - og jeg valgte stedets lemonade.
    Tchai lemonade.jpg

Der blev serveret brød med smør og en lille appetizer før den første forret kom på bordet. Jeg begyndte med tatar af oksekød (menukortet har også en tun tatar). En fin lille anretning.
    Tchai forret 1.jpg

Den anden forret var menuens eneste traditionelle russiske ret: Pelmeni, som retten hedder både på russisks og estisk. Dumplings, som det hedder i menukortets engelske oversættelse - og jeg ved faktisk ikke, hvad det hedder på dansk. Disse var fyldt med svampe (hvilket også er en af de traditionelle russiske muligheder).
    Tchai forret 2.jpg

Før hovedretterne fik jeg en lille lime-sorbet til at pirre smagsløgene.

Den første hovedret var fisk: Torske fillet med kartoffel mos. Desværre var jeg hurtigere med bestikket end med mobiltelefonen. Så ingen billeder. Desværre

Den næste hovedret: Dyremørbrad med græskar purre og rosenkål.
    Tchai hovedret.jpg

Desserten var restaurantens fortolkning af Pavlova. En maregns bund med bær / frugter og flødeskum. Retten er opkaldt efter den russiske ballet danserinde Pavlova og skulle være opfundet i Australien eller New Zealand. Som det ses på billedet, så er der milevidt forskel på mormors fuglereder med fersken og serveringen i Tallinn. Ud over maregns og frugter var der også en solbær sorbet. Der var endda en lille ballerina lavet af brunkage dej.
    Tchai dessert.jpg

Den samlede regning for 2 forretter, 2 hovedretter, en dessert, lemonade og danskvand var 113 euro.

Det viste sig, at den unge tjener var "trainee" og kun havde arbejdet et par måneder i restauranten. Men han gav noget af den bedste service, jeg har fået på de forskellige restauranter, jeg besøgte.

Jeg kan varmt anbefale restaurant Tchaikovsky.

T4L, THammer, Beaglen og 5 andre "Synes godt om" dette.
  8. Henry

Henry VIP medlem

Beskeder:
    6,754
    13,451
    Point:
    113
    Femte Restaurant

Restaurantens hjemmeside finder du her: Home | Medieval Restaurant and Experiences - Olde Hansa

Olde Hansa er en restaurant, der ligger ved et af torvene midt i den gamle bydel. Faktisk over for restaurant Peppersack (som jeg tidligere har skrevet om). Bygningen ligner en gammelt lager bygning. Der er restaurant i både stueetagen og på første sal. En af de unge tjenere fortalte mig at man kan oversætte restaurantens navn til "Gammel Folkestamme". Og at Hansa hentyder til, at Tallinn i middelalderen var med i sammenslutningen af handelsbyer omkring Østersøen; Hansa forbundet
    Olde huset.jpg

Jeg besøgte restauranten 23. april. I løbet af natten var der faldet godt med sne.

Selv om det var midt på eftermiddagen, så var der mørkt inden for. Faktisk så mørkt, at jeg måtte have tændt lommelygten i mobilen. Lokalets indretning og vægmalerier ses tydeligt. Og ja - restauranten har slået sig op på at servere mad inspireret af middelalderen. Den har et omfattende menu kort.
    Olde restaurant.jpg

Det begyndte at ligne noget, der var lavet til turisterne. Da jeg satte mig ned, kom jeg til at tænke på min gamle professor på Handelshøjskolen. Han fortalte om restauranter, der var indrettet med stole man sidder dårligt på. For så ville gæsterne spise hurtigt og forlade steder. Og så er stedet klar til at tage i mod de næste gæster, som man kunne tjene penge på.

Jeg bestilte en øl og en danskvand. De blev serveret i lerkrus. Så kunne jeg hverken se indholdet eller hvor meget, der er tilbage i kruset. Jeg var ikke glad for denne servering. Olde Øl.jpg

Jeg valgte igen at tage to forretter og en hovedret. Den første forret var en tallerken med forskellige prøver på husets formåen. Meat Tasting Plate: Røget dyreryg med peberrod, æg, andelever pate og ost. Naturligvis med brød til. Pris: 17 euro.
    Olde forret.jpg

Dernæst tog jeg en suppe med vildt kød. Pris: 15 euro.
    Olde suppe.jpg

Dernæst tog jeg hovedretten. En svinekotelet med boghvedegryn og græskar. Dertil en lille skål med forskellige bær. Pris 32 euro.

Olde hovedret.jpg

Samlet pris for måltidet. 82 euro.

Jeg kan desværre ikke anbefale Olde Hansa. Maden er OK - men man sidder dårligt i stolene. Og i mørke. Jeg kunne ikke se, hvad jeg fik serveret.

T4L, asf, Beaglen og 1 anden person "Synes godt om dette".
  9. Henry

Henry VIP medlem

Beskeder:
    6,754
    13,451
    Point:
    113
    Opsummering / konklusion

Hvis du vil tage på en forlænget week-end, hvor du også vil spise godt, så er Tallinn bestemt en mulighed. Der er mange gode restauranter - og hvis du holder dig fra estisk vin, tror jeg ikke, du bliver skuffet.

Alle restauranter har dyrevildt på menuen - så du kan prøve noget andet, end du normalt spiser i Danmark. Flere restauranter har også vegetar retter (men udvalget på menukortet er begrænset).

Prisniveauet er fornuftigt.

De store internationale hotelkæder er i byen, så du kan overnatte på point optjent på dine hotelophold. SAS flyver dertil flere gange om dagen - både direkte fra København og via Stockholm. Flere hoteller tilbyder spa-ophold. Så der er også plads til forkælelse.

Jeg kan varmt anbefale Tallinn.

jespersm, THammer, Erwin Lansing og 5 andre "Synes godt om" dette.

Del denne side