Mon nogen herinde har Fly Premium niveau via SAS MC og den vej rundt kan booke SAS Plus (og nu også Business) for Go pris i Europa? Og som rent faktisk har held med det pt. (jeg har tidligere gjort det uden problmer men) I takt med den nye SAS business klasse varsler SAS ændringer fra 6. maj omkring betingelserne for at booke business billetter med EB med priser for GO, men indtil da kan man booke efter de gamle regler. dvs. du kan booke en BIZ billet til eks. UK for samme pris som Go. Det er i hvert fald hvad SAS oplyser. Men nu har jeg forsøgt mig via app og hjemmeside, og hvor der normalt står samme point ud for Plus som ved GO, så står der nu langt højere point ud for Plus (som så skifter til Biz fra 1. okt.), når jeg vil booke billet i Europa efter 1. okt. Jeg har prøvet SAS på tlf. men hun kan så ikke finde biletter overhovedet de to datoer, jeg har i tankerne. Og det er på sin vis korrekt: For der står ikke det lille "guld-mærke" ud for billetten, på trods af, at jeg faktisk kan booke helt ned til 12.xxx point for en Go-billet, hvilket er lavere end de 15.000 for en tur fra AAL til LHR. Men selv hvis jeg finder en anden dag, hvor det lille Eurobonus guld mærke er tilgængelig, så koster biz billetterne stadig eks. 70.000 point???? Jeg vil meget gerne have booket billetter inden 6. maj, hvor der sikkert sker forringelser den vej rundt, så SAS MC Fly Premium ikke længere gælder Biz - så nu prøver jeg SAS på tlf igen i morgen... Men hører gerne, hvis andre har haft lignende erfaringer. //john
Vi ved vel ikke præcist hvad der sker med FlyPremium efter 6. maj. Der er vel ikke noget som indikere at SAS og SEB vil ændre på at du fortsat kan købe SAS Business til prisen af SAS Go på højeste niveau på langruterne. Dette ændre sig vel ikke. I Europa hvor SAS Plus ændres til SAS Business, så er der vel mere en uklar situation, men jeg tror ikke på at de fjerner denne mulighed. Udfordringen er fortsat at der er meget begrænsede antal pladser frie og det der ikke altid er rene bonusbilletter som er til salg.
Umiddelbart virker det til at FlyPremium defacto allerede er blevet degraderet, da man har fjernet alle Plus Bonus billetter efter 1. Oktober (i hvertfald på CPH-ZRH ruten). Dette er selvfølgeligt et problem, da der ikke er meldt noget ud herom. Eksempelvis, kan jeg fint finde billetter på SAS Plus til SAS Go point-pris vha. FlyPremium fra CPH til Zurich på mange datoer før 1. oktober - men ingen derefter (normalt, er dette intet problem). Spørgsmålet er om det er en manglende opdatering af system eller en bevidst degradering af FlyPremium fordelene.
Det er vel fordi SAS Business i Europa, som starter fra 1. oktober, først sættes til salg fra på tirsdag? Så alle som booker til Plus pris nu, ville skulle opgraderes til Business.
Det tegner til et Prexit (Premium Exit) for min del. Har haft glæde af Plus på de europæiske ruter (og tidligere på USA, men ikke de kommende år). P.t. ingen information fra SEB om ændringerne (heller ikke ved telefonisk kontakt - de ved ikke noget). På hjemmesiden en lakonisk svensk fodnote. I dag ingen bonusbilletter på Biz i Europa ifølge SAS's egen søgemaskine. Hvis de eksisterende regler ville fortsætte (biz for eco pris), kunne man vel booke. Det kan ikke være svært at programmere. Så spørgsmålet er, om de fortsat regner på, hvad point-prisen skal være, eller der ikke længere bliver denne fordel ? Mens vi venter på at vide, hvad det for et produkt, vi køber, betaler vi et løbende fee til SEB. Ekstrem dårlig kommunikation. Man kan måske argumentere for, at det for SAS er et lille ligegyldigt hjørne, men det er utroligt, at der ikke sidder en kundeansvarlig på SAS EuroBonus Mastercard, der kan sørge for ordentlig kundeinformation. Jeg skulle lige af med det )
Jeg kan uden problemer booke "Plus" i eks oktober til Europæiske destinationer med FlyPremium rabat. Der står "Business" på afgangen hvis jeg booker for kr, men "Plus" hvis jeg booker for point. Må antage det er det samme. Der har også tidligere været en artikkel her på siden fra den gamle redacteur @Henrik Olsen der også indikerer at FlyPremium fortsætter https://insideflyer.dk/pointprisen-er-klar-det-koster-en-sas-business-class-billet-i-europa/
Det tror jeg er rettet nu - jeg kan i hvert fald booke "Business" på europæiske ruter til Go pris. Men jeg formoder, at spørgsmålet er, om det er nok at have tjent 50.000 point i de seneste 12 måneder for fremadrettet at kunne booke "Business" på europæiske ruter, men mon ikke det er tilfældet - ellers er der jo ingen fordele, før man har tjent 100.000 point.
Hvordan gør man så det ? Jeg bruger SAS’s award-finder. I oktober viser den kun Plus bonusbilletter på indenrigs og så selvfølgelig Sarajevo. Ingen biz i Europa, ikke plus i Europa … lige bortset fra kuriositeten med Sarajevo. Selvfølgelig fint, hvis det bare er IT-problemer - men så ville det jo være meget let at kommunikere, hvilke ændringer der vil komme. Og det har de ikke gjort, og deres leverandør af Flypremium ved det heller ikke. Så stadig lidt i tvivl om hvad fremtiden bringer.
Sorry, nu fandt jeg nogle. Var lidt naiv og troede at der mindst var 1 billet i oktober. Søgte så i januar … der dukkede mange op på oversigten. Når man så gik ind på de enkelte dage, hvor der skulle være plus-billetter, så var der nul ledige. Søgte så i marts … Jubii … jeg kunne komme til Paris på “gamle” vilkår. Så måske den gamle redaktør har ret. Men i givet fald er SAS IT ikke helt opdateret, og der er ikke overvældende mange bonusbilletter. Jeg tror, jeg trækker vejret og kigger igen om en måneds tid.
I rest my case ... for et øjeblik. Jeg kunne ikke vente en hel måned. Der er nu flere afgange på biz/plus i Europa, og til 15.000 points med FP. Men der er godt nok ikke mange bonusbilletter på biz. Og selvom award-finder viser masser af destinationer med biz på oversigtssiden i foråret 2026 ... er de fleste vips verschwunden, når man prøver at finde en konkret dato. Og der sker noget magisk den 1. oktober. Fx Palma og Milano er ikke til at finde overhovedet efter 1. oktober. Jeg håber de indtaster bonusrejserne manuelt, så der stadig kan komme flere til. Ellers er min konklusion at det ikke bliver Flypremium, men SAS's udbud af bonusrejser, der vil få mig til at skippe Mastercard'et. Jeg hører meget gerne, hvis andre - gennem andre kanaler - kan finde bonusbilletter på biz/plus.
Enig: Fordelene i Premium MasterCardet kan jo være nok så gode. Men, hvis SAS ikke tilbyder bonusbilletter er vi jo efterladt i bagerbutik i Moskva i Sovjettiden: Ingen varer på hylderne.
Jeg har aldrig problemer med at finde, så længe man er fleksibel og har is i maven, så har jeg aldrig haft problemer. Booker årligt 4-6 billetter til USA og har netop booket plus til Valencia og hjem fra Alicante i Juni til 4 pax
Jeg hører også til dem der finder det yderst vanskeligt at finde bonusrejser på de lange ture på biz. Udbudet er helt minimalt. Men hvorfor sælge til 60.000 point retur, hvis man kan tage 200.000 point for en opgradering…
Hvis de lange ture er Asien, LA, Miami, så forstår jeg det, men kan altid finde noget brugbart til: New York, Atlanta, Boston, Chicago