Skulle med morgenflyet fra AAR til København i dag. Men sov over. Forsøgte at flytte afgangen 1½ time før afgang. Den gik ikke.
Jeg tror ikke, at det var meningen. Altså at man konsekvent køber den billigste billet for derefter at flytte afgangen på selve dagen.
Hvordan mon det kan være, at der er en tidsfrist på 80 minutter før afgang for disse ændringer? Forleden prøvede jeg at komme tidligere hjem fra London. Kunne se, at der var ledige billetter og spurgte i gaten ca. 1 time før afgang. Men nej, det kunne ikke lade sig gøre. Underligt at de hellere vil flyve med tomme sæder end at glæde loyale kunder.
Ja, jeg ved godt, at man skal bruge app'en, men hvorfor ikke også ved fremmøde i gaten, når man ikke har indtjekket bagage eller andre specielle behov?
Jeg har en billet ud af Milano i starten af marts, hvor vi før SkyTeam, har haft adgang til Lufthansa's fine lounge. En hurtig søgning på SkyTeam's hjemmeside efterlader mig dog i tvivl om hvorvidt jeg på SAS Plus og som EBG/Elite Plus, overhovedet har adgang til en af de to SkyTeam lounges, når jeg rejser ud af Milano med SAS. Nogen der har erfaring hermed?
Jeg har for nyligt med succes gjort det i gaten i Dusseldorf 10 min før afgang. Og det er endda en "udestation" hvor SAS ikke har eget personale. Havde egentlig billet til flyet hjem til CPH kl 1600 men kunne nå det tidligere fly omkring kl 13:30. Kom til gaten 10 min før boarding skulle starte, og det klarede gateagenten uden problemer eller spørgsmål. Det kunne ikke lade sig gøre i appen så tæt på afgang, men som sagt klarede de det i gaten uden problemer. Tidsmæssigt passer det meget godt, at man ikke kan gøre det i appen under ca. halvanden time før afgang. Jeg har også fået ændret afgang i Bruxelles ved check-in skranken uden problemer. Så man behøver altså ikke gøre det i appen - selvom det er meget lettere. Jeg køber også af og til billet til en anden afgang end den jeg egentlig vil have, når/hvis der er kæmpe prisforskel. Og indtil nu er det lykkedes at ændre til min foretrukne afgang hver gang.
Og det virker - var der kort efter skiftet. Jeg skulle scanne mit EBD kort - kom ikke ind på boardingkort alene. Men ellers OK. Det er en MEGET lille lounge - og var fyldt til bristepunktet der jeg var der.
SAS kommer til at slå Guld og Business Lounge sammen fra 1. oktober. https://www.sassalesinfo.com/travel-extras/lounges/sas-lounges GOLD AND BUSINESS LOUNGES We’re excited to announce a transformation where we merge our Gold and Business lounges into one on October 1st, 2025. By consolidating these lounges at Arlanda, Copenhagen and Oslo, we’re not only freeing up more space and seating but also aligning the overall experience to better reflect our new business offer within Europe. With this change we will provide a more spacious, accessible, and inviting environment, making every lounge visit even more enjoyable.
Reelt har der ikke været nogen forskel på de 2 de sidste mange år, så det er da på tide. Men timingen er interessant eftersom SAS forventer færre gold og diamond medlemmer efter de fjernede level bonus. Dertil kommer at de har snakket om en særlig lounge for diamond medlemmer. En idee som der dog ikke var meget opbakning til da den blev luftet i forbindelse med deres survey omkring hvordan den nye lounge i CPH skulle designes.
I sidste uge fortalte en af de trofaste lounge-ansatte, at der kommer en særskilt afdeling for diamanterne i den nye lounge.
I surveyen var der langt flere som efterlyste en lounge efter pas checket i CPH. Men det vil ikke undre mig om der kommer en diamant sektion i den nye lounge og at de nuværende lounger i ARN og OSL ligeledes får diamant afdelinger.
Nu kan guld medlemmer åbenbart ikke længere vælge sæde ved nødudgangen gratis på short-haul i Europa https://loyaltylobby.com/2025/10/09/sas-removes-free-exit-row-seating-for-eurobonus-gold-members/ Det fortsætter med “enhancements” ….
Og nu fandt den virkelige grund til denne ændring Det gælder også for KLAF Platinum medlemmer. Det er jo en af de kendte ulemperne, når man flyver med Skyteam partnere. Selvom Platinum svarer til Diamond, så er det kun Elite Plus under Skyteam regler, som svarer til Gold niveauet og dermed en de facto nedgradering. Sammen med en bug i SAS website, hvor man først kan tilknytte FB nummer efter booking, for ellers ville jeg have fløjet via AMS på denne tur, så håber jeg sandeligt at SAS bliver glad for de 238 kr. og de synes det har været det værd at irritere end af deres frekvente kunder. Så kan man jo bare håbe på, at EB og FB bliver lagt sammen når opkøbet af næste klump af aktier er gennemført. Men... jeg skal nok også passe på med hvad jeg ønsker mig. Man ved jo aldrig hvilke "enhancements" der vil følge med...
Det er vel samme koncept som det var i star alliance. Derudover kan flying blue medlemer jo gælde sig over at de i det mindste får samme fordele som EBG, i modsætning til EBG/EBD/EBP der flyver med AF/KL/DL, hvor deres medlemmer internet får større fordele i forhold til sædevalg.
Det er vel det samme i KLAF? Som EBG er jeg i hvert fald henvist til række 845 hvis jeg vil vælge sæde gratis når jeg flyver med KLM til AMS...
Det er jo ikke meget anderledes end da SAS var i StarAlliance. Her havde man også StarAlliance gold, mens stortset alle medlems selskaberne havde et niveau højre. Diamond hos SAS, HON hos LH o.s.v. Jeg tvivler stærkt på at det sker. Det er mere sandsynligt at udfasningen af EB fortsætter, og vi alle skal genoptjene status etc. hos AFKL. Det plejre at være standard procedure når et flyselskab bliver opslugt af et andet.