En pludselig indskydelse i februar førte til at vi jeg, min viv og voksne datter (en af dem) bookede en tur til Mumbai. Kiggede første på SkyTeam og dernæst StarAlliance muligheder - for at udnytte statusfordele. Begge dele var dog helt urimelige dyre. Efter lidt søgning kom Etihad frem. Etihad har flere Economy produkter, fra Basic (der svarer til de fleste andres Basic billetter) og op til Deluxe. Og det er med den sidste finten er. Deluxe er fuldt flexibel, inkluderer 40kg bagage, frit sædevalg, priority boarding (det skal man vide, det står ikke på boardingkortet) og mest af alt ekstra benplads på rækker forrest i kabinen. Og nå ja, så optjener man point hos SAS (men ikke længere hos KL og AF!). Hvordan var det så? Ganske kort: Faktisk overraskende godt. Du skal checke ind i Economy skrankerne, men det gik nogenlunde hurtigt både i CPH og BOM. Eneste minus var en lidt nævenyttig gut i CPH, der konstant talte ned til os :-(. Ej heller priority i security og ingen lounge. Afstig afsted til gate C35 og rimelig effektiv boarding. Ved sæderne ventede tæppe og stor pude, samt et lille kit med øjenmaske, øreproper og lotion i en lille pose der kunne foldes ud til et net. Godt tænkt Etihad. Om det kun var på Deluxe sæderne ved jeg ikke. Masser af benplads, så jeg snildt kunne strække mine ben (er små 2m), og så i venstre side af sædet en ret stor "hvilepude" til hovedet - virker overraskende godt. Mad og servering fungerede rigtig godt, velsmagende mad serveret i genbrugs emballage og med metalbestik. CPH ruten bliver i reglen fløjet med en 787-9. Det er bare ikke et fly efter min smag. I min bog tænkt lidt som en amerikansk skolebus - med alt for lidt plads i bredden. Til den positive side hører et top notch IFE, med to skærme og masser af give sig til. OG så iøvrigt en lille feature der 1) altid viser retningen til Mekka og 2) tæller ned til tiden til næste bøn. Abu Dahbi fungerer ganske fint som transitlufthavn - bortset fra at ALLE transitpassagerer skal igennem securityscrening. AHU-BOM er lille kort flyvning på 3 timer - men også her er der fuld servering, pude, tæppe m.m. Også dette var i 787-9. Ved landing tikkede SAS EB point ind - dog kun for AHU-BOM. Meget imponerende (og skal så have fat i SAS for CPH-AHU-CPH). Turen hjem var nogenlunde på samme relativt høje niveau. Dog var det en 350'er på BOM-AHU - og AHU-CPH var vel kun 1/3 fyldt - hvilket gav masser af plads - og 3 sædder at "ligge" på til os alle tre. Prisen for hele herligheden: DKK 5.593/person. Kunne være gjort for små DKK 4.000 uden Deluxe udgaven. Men benpladsen er afgørende for mig. Blev bombarderet med opgraderingstilbud op til begge afgange, men her holder Etihad fast i deres premium produkt. Min bud for begge strækninger var DKK 15.500 for udturen og DKK 13.000 for hjemturen Det er ikke sidste gang med Etihad. Har tidliger booket til ICN til sommer for os alle fire for sammenlagt DKK 23.000 også på Deluxe versionen. Og i parantes er Taj Mahal Palace hotellet i Bombay en rejse værd i sig selv. Fantastisk sted
Tak for update - skal selv en tur til Bangalore til mig med Etihad. Flyver business, som jeg fik til 9500