Er vi de eneste ... hvor lysten til at rejse til USA ikke er den samme?

Poster i 'DESTINATIONER' oprettet af Offlyer, 15/2/25.

1. Offlyer

Offlyer SK937 is back :-)

Beskeder:
    1,422
    "Synes godt om" modtaget:
    4,680
    Point:
    113
    Vi har rejst rigtig meget i USA. Blandt andet for at nyde natur, musik og besøge rigtig gode venner. Jeg har traditionelt også rejst en del i landet professionelt. Et typisk år ligger med 4-8 ture til USA. Således er der allerede i år allerede ny planlagt et par ture arbejdsmæssigt, og to private ture er booket. Men mens vi kigger på mulige næste destinationer for både korte og lidt længerevarende ture, så går det op for os, at vores lyst til at tage til USA med det nuværende klima ikke er voldsom stor. Og vi formentlig ikke vil have booket de to private ture hvis de skulle bookes nu.

En erkendelse der er noget overraskende for os - idet vi som har holdt meget af at rejse i landet. Men det bliver ikke på samme niveau fremover.

Er vi de eneste der har det sådan?

Nielspg, Erwin Lansing, Jeblin og 5 andre "Synes godt om" dette.
  2. Henry

Henry VIP medlem

Beskeder:
    6,754
    13,451
    Point:
    113
    Der er jo mange grunde til, man ikke har lyst til at rejse til en bestemt destination. Jeg har også en kammerat, der ikke ville besøge mig i Tyrkiet. Fordi han ikke bryder sig om den tyrkiske præsident.

Dertil komme jo økonomiske forhold. Vi hørte jo sidste år, at priserne i USA er meget høje. Dertil kommer at dollaren jo også er steget noget.

Beaglen og Offlyer "Synes godt om" dette.
  3. Bekgaard

Bekgaard VIP medlem

Beskeder:
    472
    1,339
    Point:
    93
    Helt enig.
    Sidder pt i loungen i EWR på vej hjem.
    Har det helt fint med at rejse herover, men ønsker ligeledes ikke at støtte Tyrkiet.
    Kina er dog interessant efter visumkravet blev fjernet ultimo 2024.
    Og ja, dollaren er steget ret meget det seneste år.

Offlyer og Henry "Synes godt om" dette.
  4. PENSIONISTEN

PENSIONISTEN SK/LTG - LH/Senator - TG/Royal Gold

Beskeder:
    1,664
    7,016
    Point:
    113
    POLITISK eller VEJRLIGT ??

Henry "Synes godt om" dette.
  5. Henry

Henry VIP medlem

Beskeder:
    6,754
    13,451
    Point:
    113
    Det politiske klima er jo nok også en parameter for nogen.;)

Bekgaard "Synes godt om" dette.
  6. Kenneth K

Kenneth K SAS LTD, Hyatt Globalist og ikke meget andet

Beskeder:
    1,247
    4,834
    Point:
    113
    Jeg rejser stadig lige meget til USA, nu laver jeg jo også forretning med dem derovre og skulle jeg begynde med at boykotte landet pga hvem der besidder præsidentposten så vil det jo være on/off hvert fjerde år.
    Amerikanerne er dog splittet som aldrig før, det er enten eller og langt værre nu end da demokrats havde posten, og det så er fordi at republikanerne opfører sig bedre eller om medierne spiller med ind over er der igen forskellige holdninger til.
    Men prisniveauet i Californien er stukket helt af, om det sp kun er den stat eller om det også gælder i de andre har jeg ingen anelse om.
    Tips som førhen var på en 15/20/23 dollar ligger nu på 20/25 og 30 dollar og lønnen er generelt steget også i Cali. Biludlejning er næsten fordoblet og benzin ligger nu på omkring de $6 pr gallon.
    For et par år siden kunne man købe et par Lewis 501 til 40- 45 dollar. nu koster de 60-65 dollar i outlets.

Erwin Lansing, Beaglen, jespersm og 1 anden person "Synes godt om dette".
  7. mikkelhk

mikkelhk VIP medlem

Beskeder:
    309
    946
    Point:
    93
    Efter at have været i Miami/Fort Lauderdale tre gange, hhv. to gange i 2019 før corona, og en gang i 2022 henimod den egentlige "afslutning" på pandemien, som optakt til tre krydstogter, skal vi til Orlando til december, igen som optakt til et krydstogt, men også for at besøge diverse forlystelsesparker og andet i området. Krydstogtet blev bestilt i sommers, før valget i USA, og jeg tror også vi ville have bestilt turen efter valgresultatet var kendt - uden at bekende politisk kulør jubler jeg absolut ikke af præsidentens resultater indtil videre, samt hans valgløfter på flere områder.
    Som andre nævner, forventer vi at turen bliver en del dyrere end vores tidligere ture, turen i 2022 var allerede mærkbart dyrere end turene i 2019 før pandemien.
    Min største egentlige bekymring er dog Floridas stærke republikanske politikker, navnlig indenfor LGBT og åbenlys forskelsbehandling. Min svigerinde er lesbisk, og hun og hendes kæreste skal med på turen. Jeg er med på at de selvfølgelig kan gøre en del selv, ved ikke f.eks. at kysse midt på et offentligt fortov, og jeg tænker ikke det i praksis bliver et problem for dem, selvom man desværre har skudattentatet på en LGBT-klub i Orlando i 2016 i baghovedet. Men sammenlignet med det økonomiske aspekt samt vores generelle fysiske sikkerhed, er det faktisk min største bekymring - og jeg håber at det blot bliver ved bekymringen.
    Orlando virker heldigvis generelt til at være et familievenligt område (pga. den enorme turisme fra hele verden), både for store og små, og på tværs af racer og seksualitet, på trods af statens officielle holdning - jeg havde nok været mere bekymret hvis vi skulle til de mere "øde" stater med open carry og decideret MAGA-politik, selvom DeSantis nu også selv ligger en ret hård republikansk linje.

Erwin Lansing, jespersm, Henry og 1 anden person "Synes godt om dette".
  8. Offlyer

Beskeder:
    1,422
    4,680
    Point:
    113
    Tak for kommentarerne.
    Ja - det er blevet væsentlig dyrere (ikke kun i Californien). Drikkepengene er ikke alene steget i %-sats, det har også bredt til self-service og andre steder. En øl (fra et mikrobryggeri) lander hurtigt på USD 12-14 med drikkepenge. Og så er vi altså tæt på 100kr for en øl :confused: En simpel burger er tæt på 200kr. Nyhavn er det rene discount til sammenligning.

Min bemærkning gik mere på det poltiske klima (og ikke hvem der har præsidentposten) hvor der trues med hævn og militær aktion mod alt og alle - inklusive vores eget kongerige og deres naboer mod nord. Vi vil fortsat komme der - men slet slet ikke så meget som tidligere. Destinationen har simpelthen mistet noget af sin "appeal".

Senest redigeret: 19/2/25
    Bekgaard, Nielspg, Erwin Lansing og 2 andre "Synes godt om" dette.
  9. Nj4220

Nj4220 LH Senator, Thai Gold

Beskeder:
    1,700
    4,921
    Point:
    113
    Vi var sidste år i Florida og umiddelbart er det nu dyrere at spise i USA end det er herhjemme. Det har det altså ikke været de øvrige år vi har været derovre.

Vi holder en pause derfra, ikke pga. politik, men mere pga. af priser og forfald (fentanyl hoveder overalt).

3 ugers ferie endte med at koste os over 100.000 sidste år (heraf godt nok 20.000 til Disney + overnatning 5 dage), men jeg synes alt er dyrt, lige fra mad til hotel og fornøjelser.

Vi vil hellere bruge de samme penge på eks. Maldiverne eller andre flotte destinationer end USA pt.

Senest redigeret: 18/2/25
    Bekgaard, Erwin Lansing, Kenneth K og 3 andre "Synes godt om" dette.
  10. Bekgaard

Bekgaard VIP medlem

Beskeder:
    472
    1,339
    Point:
    93
    Var i New York i sidste uge og var næsten overrasket over hvor få hjemløse / fentanyl narkomaner vi så.
    Selvfølgeligt var der nogle stykker på udvalgte steder f.eks. port authority bus station, men ikke umiddelbart flere end på København Hovedbanegård samt Rådhuspladsen.

Men vil gerne være med på vognen om at alt er blevet dyrere og i kombination med at dollaren også er steget, er det en dyr fornøjelse.
    På vestkysten (både New Jersey / New York & North Carolina) kan man stadig få benzin til under 3$/gallon. Det var billigere tidligere, men det var det også i Danmark :)

Erwin Lansing, Offlyer og Henry "Synes godt om dette"
  11. PENSIONISTEN

PENSIONISTEN SK/LTG - LH/Senator - TG/Royal Gold

Beskeder:
    1,664
    7,016
    Point:
    113
    Av, jeg skiller mig vist helt ud fra alle ovenstående tilkendegivelser.
    Først vejrforhold, dernæst lidt politiske kommentarer.

1) Verdens klima ændrer sig, visse steder meget voldsomt, nedbør og storme. Kan disse ændringer udgøre atmospheriske FORVARSLER til ... jordskælv ... f.eks. ved kysterne ud mod Stillehavet ??
    Det er min skræk, ved storme, orkaner, is-vintre, nedbør kan jeg forberede mig, men ikke ved jordskælv. - SFO og LAX er efterhånden blot transitbyer for mig, jeg skal ud i det åbne land, og hvorfor denne angst for FORVARSLER. Jeg har oplevet et jordskælv på mellem 7,2 og 7,4 på richter skalaen, epicentret ca. 140 km fra vores hus - som barn blev jeg indprentet, hvorledes man forholder sig, og så kom jordskælvet, da jeg var teenager.
    Det er så ganske, ganske forfærdelig en oplevelse, lysekronen svinger, UD, løb til bilen i haven, hold hele tiden øje med om jorden slår revner. Bølgerne i poolen var ubeskriveligt store. Var der et FORVARSEL, måske, vi plejede ikke at have mange sandstorme i området .... men lige akkurat om dagen havde vi en kraftig sandstorm, FORVARSEL, nobody knows. Så ja, de mange ændringer i klimaet kan få mig til at holde mig tilbage !!

2) Men, men, det politiske klima vil ikke holde mig tilbage. USA har et astronomisk statsunderskud. Landet bidrager med enorme beløb til diverse internationale organisationer, i langt de fleste tilfælde betydeligt mere end andre lande, eks. WHO 22pct af budgettet, COP Paris 18ct af budgettet og her er Kina f.eks. registreret som et U-land, hvorfor Kina ikke skal mindske co2 i samme grad som USA, og Kina betaler en mindre procentdel af budgettet, og så er der WTO og FN og for ikke at nævnre USAID (som udgøres af både private og offentlige tilskud). Amerikanske skattebetalere siger NOK ER NOK. - Amerikanske skattebetalere ser, hvorledes mange europæiske lande boltrer sig med gratis læge og sygehuse, gratis skoler og uddannelser, mange ferieuger pr. år, fantastiske barselsordninger, og så oplever de minsandten, at USAID betaler 20 pct af Dansk Flygtningehjælps budget, himmel og hav. - Nu hvor f.eks. DK opruster med milliardbeløb, så må den amerikanske skattebetaler dog sige til sig selv : hvis ikke vi havde stejlet, så havde vi som Nato allieret skulle betale gildet igen, igen !! Jo, jeg vil hjertens gerne vise USA min støtte ved rejse i deres land i stedet for at opildne til kamp. - Jeg læste for længe siden, at store grupper, især unge mennesker, foreslår at ved ansøgninger el. fornyelser af Esta, så bør USA screene "dybere", kommer der en rød anmærkning så om bag i køen til at søge et manuelt visum !!! Mon unge amerikanere har fået nok af negativ omtale, de spurgte måske også sig selv hvorfor sendte europæerne ikke et par transport fly med brandmandskab og materiel til at bistå kollegaer i Los Angeles. Hvor er de såkaldte europæiske venner ...

Kenneth K, JackB, Erwin Lansing og 1 anden person "Synes godt om dette".
  12. mdk

mdk VIP medlem

Beskeder:
    382
    641
    Point:
    93
    Du blander virkeligt pærer og æbler sammen her.
    FN og WTO er multilaterale organisationer som USA rigtigt nok betaler en stor del af budgettet for.

USAID er betegnelsen for USAs bistands samarbejde i lighed med Danida for Danmarks vedkommende.
    USAID betaler ikke direkte 20% af dansk flygtningehjælps budget, de støtter dansk flygtningehjælps projekter i diverse udviklingslande med et beløb der tilsammen svarer til 20% af dansk flygtningehjælps budget. Altså har de på baggrund af specifikke projekter de selv udvælger støttet med 20% af det samlede budget. Der er en væsentligt forskel på de to ting.

Hvad synes du alternativet er? Skal USAID kun lave in-house projekter, og derved ikke støtte NGO'er, såvel vestlige som lokale?
    Hvad med Danida, skal vi heller ikke støtter NGO'er, både nationale, internationale og små lokale NGO'er i udviklingslandene gennem Danida?

Beklager OT.

THammer og Henry "Synes godt om" dette.
  13. Offlyer

Beskeder:
    1,422
    4,680
    Point:
    113
    Tror vi skal holde denne tråd på topic. Den er ikke en Reddit tråd om amerikansk politik. Mit spørgsmål gik på om rejselysten til USA var den samme. Svarene er måske ikke entydige - men prisniveauet spiller en væsentlig for rejselysten. Bedømt på det skrevne ovenfor

Peter F., jespersm, THammer og 5 andre "Synes godt om" dette.
  14. Jeblin

Jeblin VIP medlem

Beskeder:
    1,013
    3,014
    Point:
    113
    Jeg har rejst væsentligt mindre til USA på det sidste; det er en kombination af prisniveauet, samt at jeg har brugt en del tid i Santiago og derfor foretrækker at blive i Sydamerika når jeg rejser rundt. Jeg må dog indrømme, at med den nuværende situation, så er jeg endnu mindre tilbøjelig til at gide USA. Så samlet set har jeg ingen planer om rejser til USA pt. Der kunne dog godt snige sig en uges ferierejse til Californien ind i 2026...

PENSIONISTEN og Henry "Synes godt om" dette.
  15. Kenneth K

Kenneth K SAS LTD, Hyatt Globalist og ikke meget andet

Beskeder:
    1,247
    4,834
    Point:
    113
    Sidder på et hotel i Napa lige nu og prisniveauet har været stigende siden pandemien.
    Når jeg taler med de lokale herovre giver de flere årsager skylden såsom, inflationen, manglen på arbejdskraft især fra billige immigranter, høje skatter og afgifter - Newsom har lagt 0.5$ på hver gallon benzin og det kan mærkes herovre.
    Tips forventes for snart sagt alting og selv det er oppe i et niveau som er gået fra 15-20% nu er i 20 - 30%.
    Hotellers gennemsnitspris på overnatning i Napa er oppe på $410 Per nat og med dagens dollarkurs så er det næsten 3000,00 DKK + tax og destinationsfee og hvad de ellers kan finde på af mærkelige tillæg.

THammer, Offlyer, klausbm og 5 andre "Synes godt om" dette.

Del denne side