Hej alle Nu på mandag skal jeg deltage i en debat om en kommende luftfartsstrategi for Danmark på Christiansborg. Jeg repræsenterer i denne sammenhæng en større dansk virksomhed placeret i det midtjyske Jeg kunne godt tænke mig at høre, om der er nogen herinde, der har nogle gode pointer, som jeg skal tage med i denne debat. Jeg er specielt på jagt efter følgende: - Hvordan skaber vi en bedre sammenhængskraft ved hjælp af luftfart for hele Danmark og ikke kun Øresundsregionen (underforstået Københavns Lufthavn)? - Hvordan gør man lufthavnsbetjeningen bedre for de virksomheder og borgere, der bor i jylland? Kom frisk med bud på dette BH Kasper
Flyt virksomheden til København. Problem solved Spøg til side (sådan da...) er Jylland vel stort og civiliseret nok til en enkelt pæn størrelse regional lufthavn med direkte ruter -- med netværksselskaber -- til alle større lufthavne i Europa. Men at Christiansborg overlader det til kommunerne/regionerne at kæmpe indbyrdes mellem AAL, AAR og BLL er i mine øjne totalt latterligt. Optimalt set ville det være en lufthavn langs den nye hærmotorvej måske ud for AAR, luk BLL og AAR og skaler AAL kraftigt tilbage til at fokusere kun på indenrigs trafik til/fra CPH. I mine øjne er det alt for fragmenteret derovre vestpå...
Men altså flytrafik er meget skidt for miljøet (ligesom Esben Lunde kan lide det) så man kunne også argumentere for højhastighedstog (ala Elon Musk / Dubai-Abu Dhabi) eller kattegatbro fremfor flere lufthavne og dermed slippe af med indenrigs luftfart og få dem som skal flyve til CPH hurtigst muligt. Men vores nuværende regering elsker jo biler så det er nok usandsynligt...
Godt point om højhastighedstog. Men jeg er bange for, med kun lidt over 5M DK befolkningen, vil det aldrig få den krævende investering tilbage.
Jeg tror, hvis man skal have success med det her projekt, så skal der "entimes-/totimesdrift" til, der skal være en høj frekvens, så man ikke spilder tiden, for man kan enten tage sin bil og køre fra Billund til København på 3 timer (eller mindre, det er jo jyder) eller tage en flyver der så kommer ret tit, som en bus. Så det skal vel være mindre enheder der flyver, propeller eller jet, er vel ligemeget, men tror mere på frekvensen... - det skal kunne gøres forholdsvist hurtigt, altså at komme hver sin vej! Konkurrencen er vel bilen, ikke toget fra det Midtjyske... Man kunne måske få CPH til, at investere i BLL, så de simpelthen får en interesse i, at gøre det attraktivt, at bruge CPH til nogle fly ud i Verden end at eksportere dem til FRA/AMS/LHR/CDG... Så jeg tor for virsomhederne, så skal i have: - klippekort til fly - klippekort til parkeing og tæt på terminalen - høj frekvens af fly - Fasttrack CPH og BLL
Jeg har svært ved at se indenrigs flytrafik mellem CPH og BLL/AAL nogensinde blive en god forretning uanset hvem der kører det. Cost/benefit hænger bare ikke sammen. CPH/AAL er bedre. Jyderne burde i min verden tænke regionalt og få fokus på direkte fly med netværksselskaber til europæiske storbyer således der er mindre feedertrafik til CPH...!
Meget enig med @Kristian Har det sidste år haft omkring 75 returer til CPH, enten med bil eller fly. Fra jeg tager hjemmefra til jeg er på kontoret i CPH, går der ca lige lang tid om jeg flyver eller tager bilen (hvis det er morgen/aften, er turen med fly ca 30 min hurtigere end bil) - men tiden i flyet er langt bedre brugt, da man kan lave andre ting (arbejde, spise, sove), hvilket ikke er muligt i bilen i samme grad. Og kører man på de trafikerede tidspunkter, sluger det ret meget energi. Som nævnt andetsteds, har jeg valgt at leve pendler-livet lidt tid endnu - måske fordi jeg er jyde-nærig eller fordi det faktisk er muligt at have et ok liv i det jyske, selvom man arbejder en del af tiden andre steder. Og er helt sikker på, at man i det jyske hellere vil have mig der, da jeg skæpper en smule i fælleskassen i en kommune, hvor der er alt for mange, der ikke gør, som der så er nogen, der skal betale lidt til - dvs forholdsvist mange ældre i en kommune med en ikke alt for høj gennemsnitsindkomst. Mit pendler-liv var nok næppe muligt, hvis jeg havde kone og børn - og så længe jeg pendler, får jeg næppe det, da morgenflyet jo har boarding kl 6 og så er man hjemme igen enten kl 19:15 eller 22:30. Qua guldkortet har jeg så kunnet sove lidt længere om morgenen pga fasttrack og har kunnet få morgenmad i loungen (det er så slut nu) - men alt i alt er det ok. Mit rejsemønster er derudover noget ud i Europa - som regel ud og hjem samme dag eller med en enkelt overnatning. Her er Billund også OK, da der er feeder til Frankfurt, Stockholm og CPH, hvilket faktisk fungerer ok - bortset fra at det giver nogle monster lange dage. Så det korte og lange er, at jeg kan have et OK liv og bidrage til kommunekassen i Jylland (selvfølgelig suppleret af udligningsordningen... ;-) ), når der er noget velfungerende flytrafik fra/til Billund.....og et hus mindre står tomt osv osv osv. Så derfor bakker jeg fuldt op om @Kristians punkter