Jeg mener ikke, der er noget at kommer efter. Det er muligt, at tordenvejret passerede efter en halv times tid, men ved en kæmpe lufthavn som Frankfurt opstår der altså virkelig en kæmpe backlog af trafik i holding, som skal afvikles efter lufthavnen har været lukket i 30 minutter. Til denne trafik skal lægges al den trafik, som normalt ankommer efter tordenvejret. Så fordi at tordenbygen rykkede sig relativt hurtigt betyder det jo ikke, at alle bare kunne lande bagefter. Der kan desværre kun lande 1 (måske 2 i Frankfurt) fly samtidig. Så en halv times banelukning giver en hel del følgevirkninger i form af holding og delay. I tilfældet med tordenvejr, så er det også et vejrfænomen, som er svært at forudsige geografisk - altså præcist hvor tordenbygen befinder sig/opstår. Og ifht. operationer i en lufthavn er det virkelig afgørende om skyen ligger 5km den ene eller den anden vej. Jeg er ikke imponeret over Lufthansas kundeservice generelt, og jeg ved at de gør alt hvad de kan for at undgå at udbetale berettigede EU261 kompensationer. Men i denne situation, synes jeg, at de har en sag. Men det bliver spændende at se, hvad udfaldet bliver.
FRA har 3 start og landings baner, som alle kan bruges parallelt. Faktisk kan man ofte under indflyvning til FRA se et fly lande parallelt på en af den andre baner. Backlog var da også clearet da vi boardede vores fly. På det tidspunkt var der kun de normale forsinkelser tilbage. Bortset fra det ligger dette sag flere år tilbage, og har intet at gøre med den sag som @phoenixcnnj pt. har kørende. Jeg nævnte bare min sag som et eksemple på at de tyske luftfartsmyndigheder gerne køber LH's afvisninger, selvom de ofte er tvivlsomme.
Jeg er efterhånden lidt rusten i passagerrettigheder i forbindelse med aflyst fly, så jeg spørger lige jer til råds. Air Greenland har i dag aflyst Nuuk-Billund (GL1766) som min veninde skulle med, pga. vejrforhold. Hun er ombooket til Nuuk-København på mandag. Beskeden har hun fået på SMS uden at have accepteret ombookingen. Spørgsmålet er: Skal Air Greenland ikke ombooke til den oprindelige destination? Hun bor i Nuuk og får derfor ikke hotel. Vi forventer heller ikke kompensation på grund af forsinkelsen, men det er også mindre vigtigt. Det er udelukkende ombookingen til København som er sagens kerne.
Det er helt op til din veninde at vurdere om hun kan bruge den tilbudte ombooking til København eller ej. Hvis hun ikke tager imod tilbuddet, kan hun få refunderet billetten. Hvis hun derimod tager imod tilbuddet om ombooking til København, kan hun komme med flyet, men flyselskabet må ikke bare lade hende strande i København og derfor skal flyselskabet betale de yderligere transportomkostninger videre til Billund, da det er hendes oprindelige destination. Hvis hun selv sørger for den videre transport til Billund fra København, er det vigtigt at hun gemmer alle kvitteringer så hun kan få udgiften refunderet af flyselskabet. Det er samtidigt vigtigt at hun holder øje med den samlede transporttid til Billund, da der godt kan være grundlag for kompensation.
Hun kan vel ikke få kompensation når ombookningen sker med henvisning til vejret? Udover det er hun jo allerede flere dage forsinket, når den oprindelige booking var til idag, og ombookningen er til mandag.
Det er flyselskabet der skal bevise hvad der var årsag til aflysningen. Ikke alle vejrtyper er ensbetydende med ekstraordinære omstændigheder, der fritager flyselskabet for kompensation. Når man står med en aflysning og ombooking, skal flyselskabet gøre alt hvad det kan for at få passageren frem til slutdestinationen så hurtigt som overhovedet muligt. Hvis f.eks. flyet til København bliver forsinket, så er der grundlag for kompensation.
Bare for at forstå dig: Man kan godt have et fly, der bliver aflyst (og det udløser ikke kompensation). Men hvis erstatningsflyet bliver forsinket / tager lang tid, kan det udløse kompensation?
Der er ikke tvivl om, at vejret var årsagen. Det var tåget i Nuuk og flyet fra Billund blev omdirigeret til Kangerlussuaq hvor den fløj tilbage til Billund. @Beaglen På hendes rejseplan står der at flyet i går er aflyst og hun er automatisk ombooket til København på mandag. Hun kan jo godt blive ombooket via CPH til Billund da SAS jo flyver den strækning.