Det er altså en lidt vild historie: https://www.bbc.com/news/articles/cp3q5kqj80vo Der skete jo ikke noget alvorligt, men det lyder som et 'loop-hole', der kunne udnyttes, hvis man har onde hensigter.
Vild historie Har prøvet noget der lignede men kun lidt - og kom ikke helt så langt. Checkede ind i Newark, igennem security og ind i loungen. Efter ca 30min blev mit navn kaldt. Jeg havde fået boardingkort - og checket bagage ind i et andet navn end mit. Dog meget lig mit - blot 3 bogstaver kortere i efternavnet. Fejlen bleb opdaget da min næsten navnebror checkede ind.
Der er flere led der begår fejl her. Det er passagerens eget ansvar at kontrollere om navnet på boardingpas, pas og bagage tags stemmer overens, så passageren i denne sag kunne selv have gjort noget aktivt for at undgå sagen. Systemet afviste hende jo rigtigt nok både ved online check-in og ved self-service automaten. Ved søgning om hjælp skulle medarbejderen så også have været mere opmærksom og det samme skulle medarbejderen i gaten. Flyselskabet var så efterfølgende ikke i deres gode ret til at aflyse hjemrejsen, blot fordi der havde været no-show på udrejsen, Det er der afgjort flere domme på i retspraksis. Men ja, der er uden tvivl tale om en stor sikkerhedsbrist, der ikke burde forekomme.
Jeg synes den artikel efterlader flere ubesvarede spørgsmål. 1. Hvorfor kunne hun ikke checke ind online? Er problemet opstået allerede under booking af billetten? 2. Hvis problemet er startet allerede under bookningen, hvordan kan hun så undgå at se det forkerte navn på hendes booking? 3. Hvordan kan en medarbejder udstedde et boarding kort med et så forkert navn. De gange hvor jeg har haft brug for hjælp til at check-in, har personalet været fløjtende ligeglade med mit booking nr. De skulle hver gang bruge mit navn for at kunne udstedde et boarding kort.
Den fejl er til at forstå, og sker fra tid til anden, ligesom når 2 personer med samme navn checker-in. Men i den aktuelle sag er der STOR forskel på navnet på de 2 personer, og såvidt jeg har forstået er de ikke engang samme køn og nationalitet/race. Jeg havde iøvrigt på et et tidspunkt 2 kollegaer med samme navn og efternavn (top 10 fornavn og efternavn). De morede sig ofte med at benytte manuel check-in, når de skulle rejse sammen. Det skete mere end 1 gang at de fik hinandens boarding kort.